Lettergrootte: e e Sitemap

Hoogste tijd voor stamceltransplantatie in Nederland

Stamceltransplantatie (SCT) voor mensen met MS moet in eigen land snel mogelijk worden. ‘Geen idee waar het wachten eigenlijk op is’, verzucht voorzitter Jan van Amstel van MS Vereniging Nederland in een column op MSweb.

Jan van Amstel pleit voor stamceltherapie in Nederland

Daarin stelt hij dat in het buitenland afdoende is bewezen dat SCT een effectieve behandelmethode is. ‘Tal van landen kennen klinieken met een internationaal erkende accreditatie op dit gebied. Zelfs in België is stamceltransplantatie voor mensen met MS sinds kort mogelijk’.

Onze voorzitter noemt in zijn column enkele aansprekende voordelen om ook in Nederland SCT beschikbaar en betaalbaar te maken. Zoals het tegengaan van wat hij noemt “stamceltoerisme naar onbetrouwbare buitenlandse private instellingen”, met voor de betrokkenen vaak hele hoge kosten. Dat Nederland achterloopt, komt volgens Jan van Amstel enerzijds doordat de farmaceutische industrie in SCT geen belang ziet en anderzijds door het talmen van de overheid, Kamerleden en de geld-inzamelende stichtingen MS Research en Nationaal MS Fonds.