Partners van mensen met multiple sclerose (MS) kunnen verschillende uitdagingen tegenkomen als gevolg van de ziekte van hun partner.

Emotionele impact

Het omgaan met de diagnose van MS bij een partner kan een emotionele tol eisen. Partners kunnen zich bezorgd, angstig, overstelpt of verdrietig voelen. Het zien van een geliefde worstelen met symptomen van MS kan ook gevoelens van machteloosheid veroorzaken.

Veranderingen in de rolverdeling

MS kan van invloed zijn op de fysieke capaciteiten van je partner, wat kan leiden tot veranderingen in de rolverdeling binnen je relatie. De partner kan meer verantwoordelijkheden op zich moeten nemen, zoals huishoudelijke taken, zorgtaken of financiële verplichtingen.

Stress

de zorg voor een partner met MS kan stressvol zijn, vooral als de symptomen van de ziekte ernstig zijn of als de behandeling complex is. Dit kan leiden tot gevoelens van overbelasting, uitputting en frustratie bij jou als partner.

Communicatie

Effectieve communicatie is essentieel in elke relatie, maar het kan moeilijker zijn wanneer een partner MS heeft. Symptomen zoals vermoeidheid, cognitieve problemen of stemmingswisselingen kunnen de communicatie bemoeilijken.

Sociaal isolement

Het zorgen voor een partner met MS kan leiden tot sociaal isolement, omdat je partner mogelijk minder tijd heeft om sociale activiteiten te ondernemen of omdat ze zich terugtrekken uit sociale situaties vanwege de symptomen van hun partner.

Het is belangrijk dat partners van mensen met MS elkaar ondersteunen en elkaar begrijpen. Steungroepen of bijeenkomsten voor partners van mensen met MS kunnen een waardevolle bron van steun en informatie zijn. Het delen van ervaringen en het leren van anderen in dezelfde situatie kan partners helpen om beter om te gaan met de uitdagingen die de ziekte met zich meebrengt. Het kan ook helpen om de band tussen partners te versterken en hen in staat te stellen effectiever met de ziekte om te gaan.

Landelijke partnergroep

Er is een landelijke partnergroep voor partners van mensen met MS om steun en hulp te vinden bij elkaar. De coördinator van deze partnergroep is Enrico van Schaik. De groep komt een aantal keer per jaar bij elkaar in Eemnes. De eerstvolgende partnerbijeenkomsten staan gepland op:

• 25 mei
  • 7 september
  • 30 november

Daarnaast is er een Facebookgroep waarin men contact onderhoudt met elkaar. Je kunt je hier voor deze groep aanmelden: MS en partners | Facebook.

Wil jij je aanmelden voor de landelijke partnergroep of een van de bijeenkomsten bijwonen? Neem dan contact op met Enrico van Schaik: 06 40 47 07 49

Regionale partnergroep Limburg Zuid

Er is ook een regionale partnergroep actief in Limburg Zuid. Deze groep wordt gecoördineerd door Frans van den Hooven.

Er staan voor dit jaar drie partnerbijeenkomsten gepland in Limburg Zuid:

• 22 juni
  • 28 september
  • 16 november

Wil jij je aanmelden voor deze groep of een van de bijeenkomsten bijwonen? Neem dan contact op met Frans van den Hooven: frans.vandenhooven@live.nl / 06 51 91 50 70

Regionale partnergroep Zuid-Holland Zuid

Ook in dit rayon bestaat een partnergroep. Wil je je hierbij aansluiten, neem dan contact op met Jan Vaneman: Janvaneman@ziggo.nl

Er staan voor dit jaar twee partnerbijeenkomsten gepland in Zuid-Holland Zuid:

• 20 augustus: 19:30 – 21:30
  • 19 november 19:30 – 21:30

Eigen regionale partnergroep oprichten

Heb jij ook behoefte aan een partnergroep in jouw regio? Neem contact op met Heleen Mulder van MS Vereniging Nederland voor meer informatie: vrijwilligers@msvereniging.nl