Wereld MS Dag 2018: inzicht in leven en werken met MS

‘Ik voel minder goed wat ik in mijn handen heb’, ‘ik zie vlekken’ en ‘ik ben de controle kwijt’. Zomaar een paar reacties van bezoekers die wij op kleine schaal lieten ervaren wat het is om MS te hebben.

Gisteren – woensdag 30 mei – was het Wereld MS Dag. Zoals elk jaar organiseerden wij door het hele land diverse activiteiten, waaronder uitjes voor onze leden en informatiestands in verschillende steden.

Op het Plein in Den Haag lieten wij het publiek kennismaken met een aantal MS-symptomen. Voorlichtster Paulien Bats en vrijwilliger Marijn de Vries kleedden de bezoekers aan met attributen uit onze ‘MS Experience Toolkit’. Zo kregen zij bijvoorbeeld tuinhandschoenen aan voor minder gevoel in hun vingers en handen, en verzwaarden zij hun armen zodat ze minder soepel konden bewegen. Een eye-opener voor de meesten, zoals te zien is in dit fimpje.

‘Denk je dat het mogelijk is te werken met MS?, vroegen Paulien en Marijn het langslopende publiek ook. Daarop was het antwoord unaniem: ja, met aanpassingen moet dat altijd wel mogelijk zijn. Een positief geluid, waar wij als vereniging heel blij mee zijn en waar we ons helemaal bij aansluiten!