Lettergrootte: e E Sitemap

MS Vereniging Nederland is de enige patiëntenvereniging in Nederland voor mensen met multiple sclerose (MS) en hun naasten. Wij komen op voor de belangen van onze 8.500 leden en bevorderen de emancipatie en volwaardige participatie van mensen met MS in de maatschappij.

Altijd dichtbij

MS Vereniging Nederland is altijd ‘dichtbij’. Wij brengen mensen met MS en direct betrokkenen bij elkaar om kennis en ervaringen te delen. En geven informatie over de ziekte en het leven met MS zodat men keuzes kan maken om de regie over het eigen leven te houden.

Kerntaken

Onze kerntaken zijn belangenbehartiging, lotgenotencontact en informatievoorziening. Informatie geven wij op alle mogelijke manieren, zoals via ons ledenmagazine MenSen, brochures en folders, deze website en social media, en onderstaande diensten.

• MS-telefoonMS-telefoon
    Heb je een vraag, wil je ‘je verhaal kwijt’ of heb je behoefte om ‘stoom af te blazen’? Je kunt ervoor terecht bij de MS-telefoon. Ook kan het telefoonteam je bij klachten, vragen of problemen doorverwijzen naar de juiste deskundigen.
  • MS-coaches voor MS en werk
    Heb je vragen over het blijven werken met MS? Zoals bijvoorbeeld wat je wel of niet aan je manager of collega’s vertelt? Stel je vraag aan een van onze professionele, ervaringsdeskundige MS-coaches. Het eerste telefonische consult is gratis. Blijkt je vraag ingewikkelder, dan kun je in overleg met de coach een consult inplannen. Aan zo’n vervolgconsult zijn wel kosten verbonden.
  • MS-voorlichting
    MS brengt veel onzekerheden met zich mee. Goede voorlichting helpt mensen met MS en hun omgeving om te gaan met MS. Betrouwbare en degelijke informatie vergroot de kennis over MS zodat er betere zorg en ondersteuning kan worden gegeven aan mensen met MS.
    De MS Voorlichters van MS Vereniging Nederland zijn professioneel getrainde en ervaringsdeskundige vrijwilligers die zelf MS hebben. De voorlichters weten uit eigen ervaring wat leven met MS betekent en zijn opgeleid in het delen van hun kennis en ervaring met anderen. Zij geven voorlichting over (leven met) MS niet alleen aan mensen met MS en hun familie, maar ook aan scholen, hulpverleners (al dan niet in opleiding) en zorgverleners, werkgevers en collega’s van mensen met MS.
  • Logo MSwebMSweb: alles wat je wilt weten over MS
    MSweb is de belangrijkste algemene digitale informatievoorziener op het gebied van MS. Het doel van MSweb is het geven van onafhankelijke informatie en voorlichting over MS en het faciliteren en stimuleren van lotgenotencontact.
    MSweb biedt naast actuele nieuwsvoorziening en vertaling van onderzoeksrapporten onder meer columns, blogs et cetera en beschikt over een gigantische digitale bibliotheek van uiteenlopende onderwerpen.
    Waar mogelijk verwijst MSweb ook naar tal van andere bronnen: uiteraard naar die van MS Vereniging Nederland maar ook naar bijvoorbeeld de Stichting MS Research en het Nationaal MS Fonds.
  • Logo MSkidswebMSkidsweb: een website opgericht om kinderen die een ouder met MS hebben te informeren over de ziekte. In de loop der jaren is daar informatie voor en over kinderen met MS bijgekomen.