In 2021 zal Janneke Verzijde – lid van de belangengroep NMO – de bestuursvergaderingen van MS Vereniging Nederland bijwonen.

De belangengroep NMO heeft zich eind vorig jaar aangesloten bij onze vereniging. De belangengroep gaat daarmee verder als landelijke werkgroep NMO binnen onze vereniging.

De diagnose NMO(SD) wordt in Nederland gemiddeld 17 keer per jaar gesteld. De ziekte is daarmee een stuk zeldzamer dan MS. De belangengroep was daardoor erg klein; en door zich aan te sluiten bij onze vereniging hoopt de belangengroep haar stem duidelijker te kunnen laten horen. Janneke wordt vooralsnog bij haar bestuurswerk ondersteund door Stella Kroese, tevens lid van de belangengroep NMO.

Het bestuur van MS Vereniging Nederland neemt de doelen die de belangengroep nastreeft over, te weten het vergroten van de bekendheid over NMO onder zorgprofessionals, het beschikbaar maken van medicatie, registratie van patiënten en het vullen van de database van het NMO(SD)-expertisecentrum van het Erasmus Medisch Centrum.

Over NMO
NMO (neuromyelitis optica) is net als MS een auto-immuunziekte waarbij ontstekingen optreden in het centrale zenuwstelsel. Deze ontstaan met name in de oogzenuw – regelmatig zelfs in beide ogen tegelijk – en in het ruggenmerg.

NMO – of de ziekte van Devic zoals de aandoening soms wordt aangeduid – werd vroeger als variant van MS beschouwd. Veel klachten lijken sterk op die bij relapsing-remitting (RR)MS. Het verloop van de klachten is echter vaak anders. Zonder behandeling is er vaak niet of nauwelijks herstel en veel restschade.