Lettergrootte: e E Sitemap

Update MS en Corona: wat is verstandig?

MS Zorg Nederland heeft vanmorgen een advies gepubliceerd aan mensen met MS aangaande het Corona-virus. Wij herhalen dit advies graag hieronder.

Het RIVM geeft aan dat mensen met MS tot de risicogroep behoren voor het corona-virus. Voor risicogroepen geldt in de eerste plaats dat zij moeten voorkomen besmet te raken. Het RIVM adviseert daarom drukke omgevingen en sociale evenementen te vermijden, tenzij dit absoluut noodzakelijk is. Hieronder kan ook het bezoek aan het ziekenhuis vallen.

MS en CoronaMensen die een afspraak in het ziekenhuis hebben kunnen bellen met de betreffende afdeling om te beoordelen of een bezoek aan het ziekenhuis echt noodzakelijk is. Zo niet, dan kan een afspraak wellicht verplaatst worden of omgezet worden in een telefonisch consult.

MS-medicatie
Ten aanzien van het gebruik van MS remmende medicatie (immuunmodulatie) is op dit moment nog geen formeel advies vanuit overheid en/of medische beroepsverenigingen. Andere landen, waaronder Groot-Brittannië, geven wel een advies gegeven. Dit komt erop neer dat je met de meeste medicijnen het best gewoon door kunt gaan. Dit geldt voor:

• interferon-beta (Avonex, Betaferon, Rebif, Plegridy),
  • glatirameer-acetaat (Copaxone),
  • teriflunomide (Aubagio),
  • diemthylfumaraat (Tecfidera) en
  • natalizumab (Tysabri).

De verwachting is dat het gebruik van deze medicatie geen verhoogd risico geeft.

Ook wordt geadviseerd om behandeling met fingolimod (Gilenya) gewoon te continueren. Bij het gebruik van dit medicijn bestaat de kans voor een verhoogde vatbaarheid voor het corona-virus echter het stoppen ervan geeft een duidelijk risico op het actief worden van MS.

Het Britse advies stelt dat overwogen moet worden om vervolgbehandelingen met ocrelizumab (Ocrevus), cladribine (Mavenclad) en alemtuzumab (Lemtrada) voorlopig uit te stellen. De behandelingen veroorzaken een tijdelijke verlaagde afweer. Men verwacht daarbij dat het uitstellen van deze vervolgbehandelingen niet direct leidt tot het actief worden van de MS.