‘Even voor een wandelingetje de deur uit, maar na een uur heel nodig moeten plassen. Voor de coronacrisis was dat al lastig, maar het probleem is groter geworden doordat toiletvoorzieningen in de horeca niet meer beschikbaar zijn voor iedereen.’

In een pamflet dat vandaag verschijnt roept de Toiletalliantie op snel meer toiletten te plaatsen om zo mensen onderweg een sanitaire stop te gunnen. De Toiletalliantie bestaat uit 13 maatschappelijke organisaties en  3 commerciële partners en kent bovendien 10 ondersteunende instellingen, waaronder MS Vereniging Nederland.

‘Hier moet je zijn’ is de titel van een nieuwe overheidscampagne die Nederlanders oproept in eigen land op vakantie te gaan. Maar ‘hier moet je niet zijn’ bij een sanitaire stop tijdens je tocht. Niet bij de horeca, want die laat alleen mensen met een reservering toe, of heeft al de toegestane 30 gasten. Ook niet bij openbare toiletten, want die zijn er in Nederland nauwelijks. Zwembaden en bibliotheken moeten de toiletten voorlopig ook gesloten houden. Dit veroorzaakt ‘sanitaire stop-stress’ bij mensen met blaas- en darmproblemen.

Oplossing
Er is wel een oplossing, aldus de Toiletalliantie en de Fietsersbond, NTFU en Fietsplatform. ‘Tot minstens september zijn er in Nederland geen grote evenementen, dus er staan veel mobiele toiletten en toiletwagens in de opslag. Dus Rijk, provincies en gemeenten: huur deze toiletten en zet ze neer bij fietsknooppunten en in dorpskernen en stadscentra,’ aldus Ivo Thonon van de Maag Lever Darm Stichting, één van de organisaties achter de Toiletalliantie.

Bronnen: Maag Lever Darm Stichting, Nos.nl.

>>>lees ook het Pamflet