De Stichting MS Research heeft begin 2024 € 3 miljoen uitgetrokken voor zogeheten programmasubsidies. Dat geld wordt verdeeld over het MS Centrum Amsterdam, het ErasMS in Rotterdam, het MS Centrum Noord Nederland (Groningen/Leeuwarden) en de Nederlandse Hersenbank voor Multiple sclerose (NHB-MS) in Amsterdam.

Het bedrag moet in vier jaar voor een belangrijk deel besteed worden aan onderzoek naar langzaam voortgaande, ‘smeulende’ MS. Die geleidelijke achteruitgang doet zich bij alle vormen van MS voor en is nauwelijks te bestrijden met de huidige geneesmiddelen.

Volgens Stichting MS Research gaat MS Centrum Amsterdam met de subsidie vooral op zoek naar mogelijkheden om de geleidelijke voortgang van de ziekte snel te kunnen herkennen en bestrijden. Het MS-centrum ErasMS in Rotterdam wil meer inzicht vergaren in de onderliggende processen van de smeulende ziekte. MS Centrum Noord Nederland zoekt al enige tijd naar mogelijkheden van myelineherstel, wat de geleidelijke achteruitgang zou kunnen stoppen. De NHB-MS is onderdeel van de Nederlandse Hersenbank (NHB) en richt zich in het bijzonder op hersendonoren met MS. Dat hersenweefsel wordt bij dit onderzoek naar ‘smeulende MS’ gebruikt.

Stichting MS Research is een van de belangrijkste financiers van MS-onderzoek in Nederland.

Redactie MSnieuws

Bron: