‘SCT-coalitie belangrijke stap voorwaarts’

“De coalitie van organisaties die ernaar streeft voor mensen met een agressieve vorm van MS ook in Nederland stamceltransplantatie – SCT – mogelijk te maken, heeft een belangrijke stap voorwaarts gezet”. Dat is het oordeel van voorzitter Jan van Amstel en directeur Chris Schouten van onze vereniging.

Aanbieding petitie aan vaste kamercommissieMS Vereniging Nederland is één van de partners in die coalitie. Daarin zitten verder de Stichting op de Been – van Boaz Spermon, de bekendste MS-patiënt die met succes in het buitenland een SCT-therapie heeft ondergaan -, het VUmc MS Centrum Amsterdam, de MS-werkgroep van de Nederlandse Vereniging voor Neurologie (NVN), de Stichting MS Zorg Nederland en de voor de MS-behandeling geld inzamelende stichtingen Nationaal MS Fonds, MoveS en MS Research.

De ‘belangrijke stap’ waar zij het over hebben is het succesvolle overleg dat een delegatie van die coalitie woensdag 14 maart 2018 heeft gehad met een afvaardiging van de vaste kamercommissie voor Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS), onder voorzitterschap van Sharon Dijksma (PvdA). Hoofdonderwerp was de door MS Vereniging Nederland en Stichting op de Been in augustus 2017 ingediende petitie, om ervoor te zorgen dat ook Nederlandse academische centra SCT voor mensen met MS gaan beproeven.

De betrokken kamerleden waren afkomstig van VVD, CDA, GroenLinks, SP en PvdA. Samen zijn die in de Tweede Kamer goed voor een ruime meerderheid van 89 op de 150 zetels. Ze hebben zich bij dit overleg bereid verklaard een gezamenlijk pleidooi voor financiering van dit initiatief bij de minister van VWS te ondersteunen.

Voor meer informatie zie MSweb