Vandaag ondertekende voorzitter Jan van Amstel de samenwerkingsovereenkomst met de Toiletalliantie. MS Vereniging Nederland is hiermee formeel ondersteuner geworden van deze alliantie die ernaar streeft dat er meer openbare toiletten komen waarvan iedereen gebruik kan maken.

Samenwerking Toiletalliantie
Voorzitter Jan van Amstel tekent de samenwerkingsovereenkomst met de Toiletalliantie

De Toiletalliantie wil om de 500 meter in (winkel)centra, drukke voetgangers- en recreatiegebieden en in parken een openbaar toilet. Volgens Continentie Stichting Nederland blijft naar schatting in elke gemeente 1 op de 20 inwoners thuis uit angst voor ‘ongelukjes’ als zij buitenshuis niet snel genoeg een wc kunnen vinden. In veel gemeenten ontbreekt het toiletbeleid of schiet het tekort. Ook bestellen provincies nog steeds treinen zonder toiletten. Dit is in strijd met het VN-Verdrag Handicap dat Nederland in 2016 heeft geratificeerd.

De Continentie Stichting Nederland onderzocht 355 gemeenten en daarvan heeft tweederde (130) een toiletbeleid; bij 101 is dit gericht op inclusie en de helft (54) betrekt bij dit beleid de mensen om wie het gaat. Slechts 50 gemeenten benoemen aandacht voor bewegwijzering. Ook worden online applicaties genoemd, zoals de gratis HogeNood-app. Met deze app is in heel Nederland snel het dichtstbijzijnde openbare toilet te vinden.

Sietske van der Vijgh van de Toiletalliantie: ‘Het is heel slecht gesteld met openbare toiletten in vergelijking met het buitenland. Daar willen wij verandering in brengen. Met name voor mensen met continentieprobleem of buikprobleem die snel naar het toilet moeten kunnen als ze op pad gaan. Ruim twee miljoen mensen hebben een buikprobleem en een kwart daarvan blijft weleens thuis. Dat is een ernstig probleem. Het is eenzaamheidsprobleem”, legt ze uit.