We naderen het einde van het jaar, 2024 gloort aan de horizon. Voor mijn gevoel is het jaar omgevlogen en zijn we nog lang niet toe aan terugblikken en oudejaarsconferences.

Toch werd ik eraan herinnerd toen ik de jubilarissen pas mocht toespreken. Terugkijkend wat Peter en Jim allemaal hadden gedaan afgelopen jaar of al sinds 1998. Wat kunnen we, als vrijwilligers, samen een hoop activiteiten ondernemen voor de MS Vereniging waar u als lezer hopelijk ook baat bij of plezier aan beleeft. En al is het misschien niet nu, maar in de toekomst.

Zo zijn de rayons al hard bezig met voorbereidingen voor volgend jaar, mogen we Hanneke Hulst en haar onderzoeksteam 2 maal ontvangen tijdens haar MS cognitietoer, komt er mogelijk een inloopochtend in het Haga Ziekenhuis Leyenburg bij, zijn er ideeën om het rolstoelgebonden uitje in de Keukenhof te laten plaatsvinden, wil Peter Bosch zijn ervaringen met het zeilen met de Oceans of Hope met u delen, willen we graag een partnergroep oprichten als er voldoende belangstelling voor is. We willen de samenwerking met de MS verpleegkundigen en neurologen intensiveren en ze dichter naar u toebrengen en hopen we nog meer te kunnen samenwerken met de andere regio’s van de MS Vereniging om nog meer kennis, kunde en ervaringen samen te delen.

Daarnaast spannen we ons in samen met het landelijk team op te komen voor de patiënt om de beoogde veranderingen in de zorg en zorgverzekeringen zo te laten zijn dat ze geen achteruitgang betekenen voor ons als patiënten.

Het voor u liggende RegioNieuws leest enerzijds als een oudejaarsconference, met mooie terugblikken. Zoals bijvoorbeeld nog even nagenieten van ons uitje naar het Louwman museum. Anderzijds staan er tips in om te ondernemen en handigheidjes om de dagelijkse handelingen te verbeteren. Ook een mooi verhaal wat de drijfveer is om meer onderzoek te doen naar hoe we kunnen komen tot een gedecentraliseerd netwerk van gezondheid & zorg, gezondheidsbevorderende buurten en een inclusieve leefomgeving voor iedereen.

Ik wens u veel leesplezier en heel fijne, ontspannen feestdagen en een goede start in het nieuwe jaar.

Jacqueline

Deze keer in RegioNieuws:

Ingezonden

Dit artikel is van Zeynep. Haar vader lijdt aan MS. Ze studeert architectuur aan de TU in Delft en heeft ons gevraagd of wij haar in contact wilden brengen met mensen met MS in de regio. Ze beschrijft in dit ingezonden artikel haar achtergrond, haar studie, project en haar doelen.

Vacatures

Vijf keer per jaar maakt regio Zuid-Holland Noord RegioNieuws, een digitaal magazine met weetjes en nieuws voor, en soms over, leden van de vereniging in de regio. Wij zoeken iemand die de redactie en publicatie van dit magazine voor zijn of haar rekening wil nemen. Lees de vacature en reageer.

Partners

Met een aantal partners worden ongeveer 4x per jaar partnerbijeenkomsten georganiseerd. Omdat deze bijeenkomsten in Eemnes worden gehouden, wat niet voor iedereen te doen is, lijkt het mij een goed idee om een regionale groep op te zetten. Bij voldoende interesse kunnen we in deze regio zoiets opzetten. Wil je meer informatie of wil jouw partner zich hiervoor opgeven, lees dan snel verder.

Eten en drinken

Op een dag worstelde Hans Kruyshaar met het vasthouden van zijn bestek vanwege zijn aandoening multiple sclerose (MS). Hij vatte het idee op om vingerbestek te gaan gebruiken als een mogelijke oplossing. Met behulp van Hannes’ vaardigheden en zijn concept creëerden ze samen vingerbestek: aangepast bestek dat is aangepast aan zijn behoeften.

Progressie

In dit artikel beschrijft Hans van Hezewijk hoe hij omgaat met de primair progressieve vorm van MS die hij heeft. Hem helpt het en hij vindt het prachtig als jij er ook iets aan hebt.

Museumtip van Loes

Loes Westra bezocht laatst twee mooie tentoonstellingen! De eerste was in museum Voorlinden, en de tweede tentoonstelling was in de Kunsthal in Rotterdam die is gewijd aan de Chinese kunstenaar Ai Weiwei. Ze wil haar ervaringen graag met je delen.

Uitnodiging

Als rayon Leiden zijn wij blij dat Dr. Hanneke Hulst, hoogleraar Neuropsychologie in Gezondheid en Ziekte aan de Rijksuniversiteit Leiden, op woensdag 13 maart 2024, 19:30-21:30 uur meer over ‘MS en Cognitie’ wil komen vertellen in de kapel van het Alrijne ziekenhuis, Houtlaan 55, Leiden.

In memoriam

Op 20 oktober is op 72-jarige leeftijd overleden onze vrijwilliger en een fantastisch mooi mens, Nico den Heijer. Voor de meeste mensen was hij bekend als de man van wijlen Elma van der Kooi. Op onze website lees je onder meer een stuk van de tekst die Jacqueline gebruikte op zijn afscheid.

Nieuws uit de rayons

Op verschillende plaatsen in de regio worden maandelijks contactbijeenkomsten gehouden, waar je met andere MS-patiënten kunt praten. Dat kan zijn om ervaringen uit te wisselen of om onderwerpen te bespreken waar je met MS mee te maken hebt. Soms wordt er ook een spreker uitgenodigd, die iets vertelt over een voor MS-patiënten belangrijk onderwerp. Via dit bericht vind je verslagen van de contactbijeenkomsten in de rayons.

Jubilea

Ieder jaar tijdens ons vrijwilligersetentje mogen we een aantal vrijwilligers extra in het zonnetje en bloemetjes zetten. Dit jaar waren het er twee: Peter Bosch en Jim van Staden

Rolstoeluitje 2023

Op vrijdag 8 september hebben we een excursie georganiseerd voor rolstoelgebonden leden uit onze regio naar het Louwman Museum in Den Haag. Het beloofde een erg warme dag te worden, maar met hoge plafonds en airconditioning was het binnen goed uit te houden.

Iets vragen?

Wil je over onze RegioNieuws iets vragen, of heb je nog een tip? Laat het ons weten en stuur je e-mail naar MSRegioNieuws@gmail.com.

Archief >