Nationaal Kinder MS Centrum lanceert informatieve website www.kindermscentrum.nl

image_preview (1)

Het Nationaal Kinder MS centrum van het Erasmus MC –Sophia in Rotterdam lanceert vandaag een unieke website, speciaal voor kinderen en jongeren met MS: www.kindermscentrum.nl. De site is zowel informatief als interactief. De site is overzichtelijk, kleurrijk, voorzien van veel foto’s en filmpjes en gekoppeld aan sociale media. De website is mogelijk gemaakt door de Stichting MS Research en een schenking van de VriendenLoterij.

image_previewOp de website staat uitgebreide informatie over het Kinder MS centrum zelf zodat kinderen en jongeren weten wat ze kunnen verwachten als ze daar terechtkomen. Er is een speciale pagina met foto’s van medewerkers en twee kinderen met MS vertellen in een filmpje over het centrum.

Vanzelfsprekend is er veel informatie over de ziekte MS zelf te vinden.  Er wordt ruim aandacht besteed aan MS-gerelateerde problematiek rondom volwassen worden, beroepskeuze en seksualiteit en er is nuttige informatie voor ouders, docenten en professionals. De website is voorzien van koppelingen met Facebook en Twitter. Ook zijn er mogelijkheden ingebouwd om vragen te stellen aan bijvoorbeeld de Kinder MS verpleegkundige. Wolter Kroes, verbonden aan Stichting MS Research als Vriend van kinderen met MS,  werkte geheel belangeloos mee aan de totstandkoming van het promotiefilmpje van de website.

Kinderen die lijden aan MS (multiple sclerose) hebben vaak dezelfde klachten als volwassenen, maar de ziekte heeft meer impact. De hersenen van kinderen zijn volop in de groei. Door de gevolgen van MS wordt de ontwikkeling van de hersenen geremd, dus de problemen met hun denkvermogen zijn vele malen groter. MS is een ziekte van het centrale zenuwstelsel. Dit bestaat uit de hersenen, het ruggenmerg en de zenuwen. De diagnose MS wordt in toenemende mate bij kinderen onder de 20 jaar geconstateerd.

image_preview (2)Stichting MS Research ontvangt jaarlijks een subsidie van de VriendenLoterij. Daarnaast kende de Loterij in 2012 een extra subsidie van € 480.000,- toe voor de oprichting van een Nationaal Kinder MS Centrum binnen het Erasmus MC-Sophia in Rotterdam. Een deel van deze schenking gaat naar de opbouw van een Biobank waarin klinische gegevens, bloed, hersenvocht en DNA van kinderen met MS worden opgeslagen met als doel onderzoek naar Kinder MS beter mogelijk te maken. Daarnaast gaat een deel van de schenking naar voorlichtingsmiddelen voor kinderen met MS en hun directe omgeving, zoals de nieuwe website.

image_preview (3)Het Kinder MS centrum van het Erasmus MC- Sophia in Rotterdam kon worden opgericht dankzij de Stichting MS Research en een schenking van de VriendenLoterij. In het centrum worden kinderen met MS behandeld en begeleid.

Ook levert het Kinder MS centrum een belangrijke bijdrage aan de bekendheid en kennis rondom deze aandoening. Enerzijds door voorlichting te geven zoals op de jaarlijkse kinder MS dag en door deze website. Anderzijds door het doen van wetenschappelijk onderzoek naar MS op de kinderleeftijd en verwante aandoeningen (Biobank en Proudkids Project).

image_preview (4)Nieuwsbrief van Stichting MS Research

Kantooradres: Leidseweg 557, 1e etage 2253 JJ Voorschoten

Postadres: Postbus 200

2250 AE Voorschoten