Mensen (m/v) met multiple sclerose (MS) gezocht

Voor een onderzoek met de hersenscantechnieken MRI (Magnetic Resonance Imaging) en PET

(Positron Emission Tomography) zijn wij op zoek naar mensen met de ziekte MS.

Het gaat om een onderzoek met de titel:

“Cognitieve achteruitgang bij mensen met multiple sclerose en de rol van twee belangrijke signaalstofjes in de hersenen: GABA en glutamaat”

Veel mensen (50-70%) met MS ervaren cognitieve problemen, zoals problemen met het geheugen, aandacht en concentratie. Het is onduidelijk waarom sommige mensen met MS wél cognitieve problemen krijgen en anderen niet. Wij denken dat   twee signaalstofjes in de hersenen een rol spelen  bij  de  cognitieve  achteruitgang in  MS:  GABA en  glutamaat. Met  behulp  van  bepaalde hersenscantechnieken zoals MRI (Magnetic Resonance Imaging) en PET (Positron Emissie Tomografie), kunnen wij deze stoffen meten. Met MRI bepalen we hoeveel GABA en glutamaat er in de hersenen zit en met PET waar deze zich bevinden. Onze belangrijkste vraag is dan ook: hoe verschillen deze signaalstofjes tussen mensen met MS met verschillende cognitieve problemen en gezonde mensen?

Wat betekent deelname voor u? U zult twee keer een bezoek aan het VUmc brengen. Hieronder ziet u welke onderzoeken tijdens het eerste bezoek verricht worden.

Tijdens het tweede bezoek (180 minuten) zal er een PET scan gemaakt worden.

U kunt meedoen als u voldoet aan de volgende voorwaarden:

–     Leeftijd tussen 18 en 60 jaar

–     De diagnose relapsing-remitting (RRMS) of secundair progressieve (SPMS) MS heeft

–     Geen andere neurologische of psychiatrische aandoeningen heeft

–     Geen alcohol- of drugsmisbruik (nu of in het verleden)

–     Geen gebruik van benzodiazepinen, GHB of corticosteroïden

–     Geen pacemaker, metalen clips in het lichaam, uitwendige protheses of angst voor kleine ruimtes (claustrofobie)

–     Nu niet zwanger of borstvoeding gevend

–     Geen hart- of vaatziekten

Voor beide bezoeken ontvangt u van ons vergoeding van de reis- en parkeerkosten. Daarnaast ontvangt een VVV-bon van €25 voor het eerste bezoek met MRI-scan en €225 voor het tweede bezoek met PET-scan.

Voor meer informatie en bij interesse kunt u contact opnemen met M. Huiskamp, onderzoeker Anatomie en Neurowetenschappen, bereikbaar via telefoonnummer 06 – 25694926 of per e-mail: msencognitie@vumc.nl.

Nadat  u  heeft  aangegeven  geïnteresseerd  te  zijn  in  deelname,  wordt  er  een  informatiebrief opgestuurd met meer informatie over het onderzoek, een folder over MRI en PET en een folder over deelname aan medisch wetenschappelijk onderzoek. Daarna wordt er contact met u opgenomen of u wel of niet wilt meedoen aan het onderzoek.