Lettergrootte: e E Sitemap

Mijn MS. Mijn gezin … en wat er op tafel komt
Themadagen in Haarlem en Lutjebroek

Zaterdag 14 september hadden we in Haarlem onze eerste themadag met de titel Mijn MS, Mijn gezin…. En wat er op tafel komt.

De tweede bijeenkomst was op zaterdag 16 november in Lutjebroek.
We hebben er voor gekozen om deze thema dag twee keer te houden  op twee verschillende locaties zodat we het wat toegankelijker kunnen maken voor alle belangstellenden binnen Noord Holland.

Deze themadag hebben we samen met MS Anders georganiseerd, wat een groot succes bleek te zijn.
De dagen begonnen met een kopje koffie met wat lekkers waarna Roel Petter. Hij is een medisch maatschappelijk werker die voor MS-Anders werkt.
Hij begon zijn verhaal met wat zijn werk inhoud en gaf daarbij interessante voorbeelden van wat hij zowel tegenkomt.  Verder de vraag, wat brengt de MS allemaal mee in families? Hoe beïnvloed het relaties met en tot elkaar? Niet alleen van de MS’er in relatie met zijn of haar partner, maar ook de broer of zus, de ouders en het kind. Juist het kind heeft grote aandacht van MS-Anders.

Roel heeft inmiddels al 50 speciale kinder/jeugdkampen geleid. Deze kampen zijn bedoeld voor kinderen waarvan een ouder MS heeft.

We willen onze kinderen het liefst zo min mogelijk de dupe laten zijn van het leven met MS, maar toch krijgen deze kinderen bedoeld en onbedoeld (veel) meer mee. MS-Anders wilt kinderen/jongeren van mensen met MS sterker maken en ze ondersteunen bij de problemen die ze hebben of misschien gaan tegenkomen. MS-Anders wilt deze kinderen gevoel geven dat zij er niet alleen voor staan.
Wilt u meer informatie over deze kampen ga naar: http://www.ms-kinderkampen.nl/

Na deze boeiende vertelling van Roel werd er een over heerlijke maaltijd aangeboden geheel in het teken van Anders Eten Bij MS, waar de middag over zou gaan.

Na de lunch was Marian Noordam de spreekster. Zij is een diëtiste en werkt ook bij MS Anders. Zij vertelde op zeer boeiende en enthousiaste wijze over wat goede voeding kan bewerkstelligen bij Multiple Sclerose. Veel patiënten zitten met vragen over wat zij zelf in positieve zin kunnen bijdragen aan hun eigen weerstand, hun conditie en
‘mistige’ hoofd. En dat blijkt méér dan verwacht. Een vaak gehoorde klacht bij Multiple Sclerose is ook de futloosheid en -soms extreme- vermoeidheid.

Goed nieuws, want met een ander voedingspatroon kun je je een stuk fitter gaan voelen! Natuurlijk vertelt ze je meer over het programma ‘Anders Eten bij MS’ en geeft Marian praktische kooktips die het je makkelijker maken!

We hebben een hele gezellige, smakelijke en zeer informatieve themadag gehad. Heeft u interesse gekregen naar de thema dagen die kosteloos worden aangeboden door de MSVN houdt dan onze internet pagina in de gaten want ook voor het komende jaar staan er weer verschillende leuke en informatieve thema’s op ons programma.
De uitnodigingen gaan per e-mail, dus om er zeker van te zijn dat u niets mist, zorg dat wij uw e-mailadres hebben!

==================================================================

Scootmobiel en fietstocht t.g.v. Wereld MS dag 2019
Locatie: Schoorlse Duinen op 22 mei 2019

Op een zonnige dag in mei, met beter weer dan voorspeld, organiseerden wij onze 4e scootmobiel en fietstocht ter gelegenheid van Wereld MS dag 2019. De datum, de locatie en de uitbreiding van het aantal organisatoren van de tocht zorgden ervoor dat we met een behoorlijk grote groep van ruim 35 deelnemers de tocht konden ondernemen.

Na ontvangst met koffie en appelgebak bij ons vertrekpunt bij Buitencentrum Schoorlse Duinen konden de deelnemers die gebruik maakten van leenscoots en fietsen deze in ontvangst nemen. We konden hiervoor beschikken over 7 leen-scootmobielen en 4 leen-fietsen.

Onder begeleiding van twee vrijwilligers van Staatsbosbeheer konden we vertrekken, getooid in de welbekende rode polo’s met de tekst Wereld MS dag. Iedereen voorzien van een goodiebag waarin naast informatie en hebbedingen van de MS Vereniging, ook donaties van lokale ondernemers zaten zoals een zelf te vullen waterfles en een appeltje.

Helaas waren drie van de leen scootmobielen afgesteld op een maximale snelheid van 6,3 km per uur waardoor de groep al snel uiteen viel in twee delen. Beide delen kregen wel hun eigen gids mee. Onderweg werd het nodige over de omgeving verteld en hoe men bij Staatsbosbeheer het tweede deel van haar naam “Beheer” super serieus neemt. De duinbrand van enige jaren geleden had nog maar hier en daar sporen achter gelaten. Verder krijgt het duingebied zoveel mogelijk weer het aanzien van vroeger door het uitdunnen van dennenbossen waardoor de heide, loofbomen en zandverstuivingen weer kans krijgen om in alle pracht te tieren.

Halverwege de rit kon de lunch bij Hargen, aan het strand van Schoorl, worden genuttigd. Deze bestond uit een kopje tomatensoep, een broodje kroket en een stevige boterham met beleg naar keuze en een drankje naar keuze. Omdat het eerste deel van de tocht slechts circa 6,5 km was sloot ook het langzamere deel van ons gezelschap spoedig aan waardoor ook zij ruim voldoende tijd hadden om de lunch te gebruiken.

Na de lunch vervolgden we onze weg die voor het grootste deel over andere wegen leidden als de heenrit. Ook deze rit was vergelijkbaar lang als de heenrit zodat we totaal zo’n 13 km hadden afgelegd bij terugkomst bij het buitencentrum.

Toen iedereen weer verzameld was namen we afscheid van elkaar met de door velen uitgesproken hoop voor herhaling van de scootmobiel en fietstocht in 2020.

Onze dank gaat uit naar onze sponsoren die ons in staat stelden van deze tocht weer een succes te maken:

• Het landelijk bureau van de MS Vereniging Nederland voor ondersteuning, polo’s en goodybags;
  • Quingo 5-wiels scootmobielen voor het beschikbaar stellen van 6 leen scootmobielen en verzorging van begeleiding door twee medewerkers voor het geval van panne;
  • Welzijn Bergen voor het beschikbaar stellen van 1 scootmobiel vanaf De Sanderij;
  • Een donateur die anoniem wenst te blijven voor de koffie en appeltaart bij ontvangst;
  • Subway Alkmaar Centrum voor de lekkere koeken in de goodybags;
  • Fysiotherapie Elisabeth voor het water flesje, appels en zonnebrand;
  • Raat Fietsverhuur Schoorl voor het beschikbaar stellen van 4 elektrische fietsen;
  • De Omring voor pennen en sleutellaynards.

De deelnemers waren uiteraard onmisbaar voor het houden van de tocht dus ook aan hen onze dank.

We waren verder heel blij met de uitbreiding die we als organiserend team mochten ervaren doordat Ronald Bok, Mariëtte Endel en Marjan Vriesman zich aansloten. Zij zorgden niet alleen voor de gemaakte afspraken met het Buitencentrum, met onze gidsen en met Hargen, maar ook voor vele gesponsorde zaken en last but not least voor een forse uitbreiding van het aantal deelnemers aan de tocht van dit jaar!

De inspanningen van Margo van der Kolk hebben ertoe geleid dat we dit jaar voor de eerste keer met “mijnactievoorms” bij konden dragen aan sponsoring van onze Vereniging. Deze sponsor site blijft nog open voor donaties tot 1 juli 2019.

Namens het hele team bedanken we iedereen. De deelnemers, de sponsoren, de cateraars en de gidsen en iedereen die gerekend had op naamsvermelding maar die ik in dit overzicht vergeten ben.

Namens het gehele organiserend team Peter, Margo, Ronald, Mariëtte, Marjan en Donald.

Donald Lupescu

BBQ 18 mei

Vandaag was we onze jaarlijkse BBQ voor de leden.
Helaas was onze spreekster ziek maar de sfeer was er gelukkig niet minder om.
Na het openingswoord van Amunda ging de gezellige middag van start vol geklets, lekker eten en drinken.

BBQ kok Bernard heeft ons weer heerlijke gerechten voorgeschoteld. Bernard, onze dank is groot!

Er werden ook nog boeken en flessen wijn te koop aangeboden, de opbrengst hiervan gaat allemaal naar de MSVN.

Lieve mensen allemaal bedankt voor de gezelligheid en tot de volgende keer maar weer!

Themabijeenkomst 9 maart

Zaterdag 9 maart was het zover, de eerste themabijeenkomst van de twee samen
gevoegde regio’s Haarlem en Noord Holland Noord, boven het kanaal, namelijk in
Heerhugowaard.

De middag werd goed bezocht, we zagen veel nieuwe gezichten. We begonnen met
een kopje koffie of thee en nadat iedereen een plekje had gevonden werd
vrijwilligster Karin Huizing gehuldigd omdat ze al vijf jaar(!) vrijwilligerswerk doet voor
de MS vereniging.

De presentatie ging over MS en STRESS en werd gegeven door Charles Crown.
Daarna was er gelegenheid om onder het genot van een drankje gezellig na te
praten en daar werd goed gebruik van gemaakt.

Kortom het was een gezellige middag en we hopen iedereen te zien op de volgende bijeenkomst!

************************************************************************

20 februari was het zover… gezellig samen stamppot eten.

We hebben met ruim 20 man heerlijk stamppot gegeten in Velserbroek bij Villa Westend.
Gezellig avondje met een  prachtig uitzicht over een plas.
Een leuke tip voor de woensdag voor iedereen: Voor weinig geld lekker makkelijk erop uit, stamppot voor €4,50

P.s. er ging 140 kilo boerenkool doorheen vanavond en ruim 100 kilo hutspot, had Donald nog even naar geïnformeerd.

We hebben het dus laten smaken!

************************************************************************************************************

De nieuwjaarsbijeenkomst

26 januari was het dan zover! De nieuwjaarsbijeenkomst van onze nieuwe regio Noord Holland!
Piet Paree bleef maar graven…Een leuk, boeiend verhaal, goed verteld in een pakkende muzikale omlijsting. Aansluitend met lekkere hapjes naast de cake verzorgd door Nathalie en gezelligheid met alle mensen die aanwezig waren.

Allemaal bedankt!