Verslag Gastles woensdag 5 april 2017.

Op uitnodiging van Polly Haas-Vaessen leraar Verpleegkunde van de Gilde Opleidingen te Venlo hebben Tamara, Lara en Linda een gastles verzorgd voor de groep leerlingen 3e jaar studenten Verpleegkundige.

De gastles bestond ten eerste ons voor te stellen aan de groep, uitleg te geven wie wij zijn als patiëntenvereniging M.S.V.N. regio Noord-Midden Limburg, te vertellen over de speerpunten: lotgenotencontact, belangenbehartiging, informatievoorziening van onze patiëntenvereniging.

De belangrijkste vragen kwam direct: hoe is het om M.S. te hebben, wat zijn de belangrijkste klachten, hoe ervaar je het om zelf M.S. te hebben, hoe ervaren jullie de aandoening in de omgang met andere mensen, werk, relatie?

We hadden 1 uur de tijd om de gastles te verzorgen incl. de vragen te beantwoorden die de leerlingen voor ons hadden opgesteld.

Dat ging heel goed, d.m.v. heldere persoonlijke uitleg van verschillende klachten hebben wij de vragen kunnen beantwoorden.

De laatste 20 minuten waren ingepland om met de Toolkit te werken, een tas met materialen waar we de leerlingen hebben kunnen laten ervaren hoe het is om heel wazig te kunnen zien, een klapvoet te hebben, een MS HUG te laten voelen, je aan te kleden met gevoelloze handen, te lopen terwijl je benen aan voelen als 50 kg per stuk…….. Dit leverde soms hele lachwekkende momenten op. Toch waren ze wel onder de indruk van de (vaak) onzichtbare klachten van een patiënt met M.S.

We kijken terug op een leerzaam uur zowel voor de leerlingen als voor ons zelf.

De leerlingen hebben foldermateriaal mee gekregen als naslagwerk. Mochten er nog vragen komen kunnen ze altijd terecht bij één van ons.

We wensen de leerling heel veel succes met hun opleiding!!

Tamara, Lara, Linda.