Eind vorig jaar hebben de leden van onze werkgroep gebrainstormd om een thema te bedenken wat te doen als regio om de Wereld MS dag in de maand mei onder de aandacht te brengen.

Dit organiseren wij in het teken van de Wereld MS Dag MET het thema dit jaar “De grilligheid van MS”.

De doelstelling van die dag:  “zoveel mogelijk MS(VN) onder de aandacht te brengen, inkomsten te generen om onze speerpunten lotgenotencontact, informatievoorziening en belangenbehartiging zo goed mogelijk te kunnen blijven doen.”

Na al het nodige voorwerk in de vorm van ontwerp posters, flyers, radio interview, adverteren, persoonlijk posters ophangen, flyeren, etc. zijn we de dag in alle vroegte begonnen. De locatie Kerkeboske te Helden is bekend in de omgeving en voldoet aan alle voorwaarden waar je als minder valide mee te maken hebt.

Alle 70 tafels met stoelen waren in een grote zaal door ons zelf neergezet met een prachtige stand met alle info en p.r. materiaal over M.S. ingericht in de hal bij binnenkomst waar Tamara en Linda tevens de Toolkit meerdere malen hebben toegepast op de mensen met interesse om de klachten is te kunnen ervaren.

We waren om 08.00 uur die dag present, Mieke en Peter bij de kassa, Tamara, Wendy en Linda rondom op de werkvloer gekleed in mooie T Shirts van de Wereld MS dag. De standhouders waren om 08.30 uur van de partij. Van de 70 tafels zijn er 62 verhuurd, i.v.m. de ruimte vrij te houden voor de rolstoelen en rollators. In spanning wachten we om 10.00 uur af voor de eerste bezoekers van de Voorjaarsmarkt. Langzaam druppelde de mensen binnen, vooral in de ochtend liep het lekker door. Na de middag zakte het in, mondjesmaat kwamen er nog mensen binnen.

Ook kregen we bezoek van Madelon Koster van de landelijke M.S.V.N. wat we erg op prijs hebben gesteld. Zij was erg onder de indruk van wat we als regio allemaal hadden georganiseerd die dag.

Het weer speelde parten, het was de eerste mooie droge zonnige dag in de week, plus toch vele evenementen om ons heen in de regio. Er heerste plezier en onvrede in de zaal. De mensen met lol om er te zijn, met elkaar te lachen en kletsen, onvrede bij sommigen omdat ze nauwelijks verkochten.

Wij als regio hebben ervaren dat deze organisatie een hele grote klus is geweest met de grilligheid van MS zelf in het lichaam. De kosten gaan voor de baten uit en als we de balans opmaken komen we die dag net uit de kosten.

Ondanks het tegenvallende aantal bezoekers kijken we terug op een drukke, gezellige dag met plm. 200 bezoekers, waarvan vele sympathisanten, kijkers en weinig kopers. Er is veel info materiaal mee genomen, wij als regio hebben ook mooie tassen laten maken met onze regio opdruk, de info stand werd goed bezocht.

Een ding is zeker: wij als regio hebben de M.S.V.N. goed op de kaart gebracht in de regio Noord en Midden Limburg!!!!

Van het één komt het ander. We zijn die dag ook o.a. gevraagd om mee te loten voor de Goede Doelen Actie het Glazen huis in Peel en Maas waar in juni a.s. de loting plaats vind.

Chapeau en een dank je wel voor een ieder die in wat voor vorm dan ook hulp geboden heeft om deze Voorjaarsmarkt te kunnen realiseren.

Linda van Ooijen-Lopes Dias.