Verslag informatiemiddag voetzone reflextherapie 27 juni 2017.

Onze werkgroep MSVN regio Noord-Midden Limburg heeft in samenwerking met José Janssen van de vakgroep Nederlandse Reflexzone Therapeuten een informatie middag georganiseerd voor onze leden in het Kerkeböske te Helden.

Er hadden zich 15 personen aangemeld, om 14.00 uur begon de middag onder het genot van een kop koffie/thee. Tamara had een cake gebakken die we met smaak hebben opgegeten.

De presentatie bestond uit uitleg door Paulien van Beers ondersteund door een powerpoint waarin uitleg werd gegeven over de volgende punten:

Wat is nu Voetzone reflextherapie, waar komt dit vandaan, wat kan het doen voor iemand met een storing ofwel een chronische aandoening. De storing ofwel beperking kan veroorzaakt worden door ziekte, verdriet, stress, aanleg omstandigheden, voor een ieder verschillend. We zijn allemaal mensen met een andere constitutie dus de behandeling is voor een ieder persoonlijk en werkt ook bij een ieder anders.

In het kort werd de onderkant van de voeten uitgelegd, waar de plaatsen zitten waar de organen de stimulans krijgen door de massage om evt. storingen, blokkades op te heffen. Er kon ook hand en gezichtsmassage gegeven worden. Gezichtsmassage kan ook werken tegen bijvoorbeeld aangezichtspijn bij M.S.

Ook werden de drukpunten uitgelegd die we zelf thuis kunnen doen, de oorlel, het vliesje tussen de duim en de wijsvinger in. Dat werd direct door de mensen uitgeprobeerd.

Reflexzonetherapie, het woord zegt het al, is een therapie. Dit betekend dat, om resultaat te bereiken, meerdere behandelingen nodig zijn.

Tevens werd ook duidelijk gemaakt dat voetzonereflextherapie een alternatieve zorg is die een aanvulling is naast de reguliere zorg. Reflexzonetherapeuten zijn aangesloten bij de beroepsvereniging bij de meeste aanvullende zorgverzekeringen wordt een groot deel van de behandeling vergoed.  Vergoedingoverzicht 2017

Tijdens en na de presentatie was er de mogelijkheid om vragen te stellen. Enkele vragen: hoe lang duurt zo’n behandeling, wat zijn de kosten, wordt het vergoed en verwijzen jullie door naar de huisarts.

De therapeuten hebben allen een afgeronde HBO opleiding tot therapeut. Een voetreflextherapeut mag geen diagnose stellen. Wanneer een voetreflextherapeut een constatering doet n.a.v. klachten van de patiënt of wanneer ze in een bepaald gebied ze iets voelt kan deze dan wel doorsturen naar de huisarts voor nader onderzoek.

Na de pauze van plm. 15 minuten zijn we (degene die zich hadden opgegeven) heerlijk behandeld, in twee groepen door 6 therapeuten van de vakgroep reflexzonetherapie Limburg die hun werk met deskundigheid en liefde uitoefenen, in luxe behandelstoelen.

Resultaat was dat velen van ons na de behandeling direct een toiletbezoek nodig hadden omdat het blaasgebied was geactiveerd.

We kijken terug op een fijne, warme sfeervolle, informatieve middag, om plm. 16.30 uur gingen we tevreden huiswaarts.

Onze dank gaat dan ook naar alle therapeuten die het mogelijk hebben gemaakt om hun tijd aan ons te willen besteden.

Meer informatie: