In de vroege ochtend van dinsdag 4 april j.l. vertrokken Lara, An en Linda naar het P.G.O. te Utrecht vanuit onze werkgroep M.S.V.N. regio NoordMiddenLimburg naar de training voor de MS Toolkit.

Dit n.a.v. een uitnodiging van het landelijke afdeling M.S.V.N. afdeling Vrijwilliger coördinatie/Communicatie om leden van de landelijke werkgroepen van verschillende regio’s te trainen om gastlessen of demonstaties te kunnen geven met de  MS Experience Toolkit.

De MS Toolkit is een grote tas met allerlei materialen waar je de mensen kan laten zien en voelen wat het is om klachten te ervaren als je M.S. hebt. Denk hierbij o.a. aan gevoelloosheid, zware benen, armen, pijn, klapvoet, wazige ogen etc. Spullen als gewichten, brillen met vaseline, band om middel (MS HUG), pop aankleden met kleine knoopjes, zwemvlies voor nabootsing klapvoet, tas, portemonnee open te maken met handschoenen noem maar op.

De tas kan natuurlijk aangevuld worden met nieuw materiaal, de Toolkit is in ontwikkeling, nieuwe ideeën zijn altijd welkom om weer uit te kunnen proberen.

Na ontvangst met koffie en koekje werd er de eerst uitleg gegeven over MS. Wat is MS en wat zijn daarbij de verschillende klachten. Vele reacties van klachten door de vele aanwezigen waarvan er een groot aantal zelf de diagnose MS hebben. Daarna werd de ontwikkeling van de Toolkit met materialen uitgelegd met de bedoeling ervan. Lara en ik hebben hadden An uitgenodigd om mee te gaan als proefpersoon om de materialen op uit te proberen. Ook hebben wij zelf de materialen allemaal uitgeprobeerd op elkaar.

Om 15.00 uur mochten Lara en ik ons gastdocenten noemen om de Toolkit te hanteren. Wij kunnen dus de overige leden van onze werkgroep ook ermee leren werken.

Iedere werkgroep kreeg een Toolkit mee om zelf op aanvraag een gastles te kunnen verzorgen. De gastlessen worden voor de Zorginstellingen gratis verzorgd behoudens de reiskosten voor de aanvrager. Mocht er een aanvraag komen door een commerciële instelling dan zijn de kosten € 75,00 voor de landelijke M.S.V.N. dit om de kosten van de ontwikkeling van de Toolkit plus de doorontwikkeling te ondersteunen. Volgens afspraak krijgen de regio’s nog een introductie filmpje (wat is MS) opgestuurd die ze kunnen gebruiken bij een gastles. De Toolkit blijft eigendom van de M.S.V.N.

Onze eerste gastles is een dag later al woensdag 5 april a.s. Dus dames aan de slag!