Lettergrootte: e E Sitemap

Najaarsbijeenkomst 5 oktober 2019

Hopelijk was u vanmorgen aanwezig op onze najaarsbijeenkomst, waar Fleur van der Feen een prachtige presentatie hield over visuele problemen waar veel MS-patiënten last van kunnen hebben en wat daar aan te doen is.
Op de bijeenkomst is beloofd dat we u de presentatie zouden toesturen. Als u niet aanwezig was of kon zijn, kunt u zien wat u gemist hebt.
Hier kunt u de hele presentatie downloaden:
Hieronder een heel korte samenvatting:
› Visuele klachten en stoornissen bij MS verdienen meer aandacht!
› Bij MS kunnen visuele problemen ontstaan vanuit het oog, de oogzenuw, de hersenen en oogspieren.
› Visuele klachten bij MS komen vaak voor.
› Een goede oogmeting betekent niet altijd dat het zicht ook goed is.
› Er kunnen allerlei soorten visuele stoornissen ontstaan bij mensen met MS, vaak, maar niet altijd, subtiel.
› Grote impact op het dagelijks leven.
› Visuele revalidatie is mogelijk voor álle visuele klachten en stoornissen.
› Bespreek visuele klachten met uw neuroloog.
Tenslotte: U wordt dringend verzocht deze presentatie niet te delen op sociale media

Over de werkgroep

De regionale werkgroep Groningen/Noord-Drenthe is een subgroep van de Multiple Sclerose Vereniging Nederland (MS Vereniging Nederland).
De werkgroep bestaat uit vrijwilligers, zowel met als zonder MS.

Zij voert de hoofdactiviteiten van de MS Vereniging Nederland uit:

• Ondersteuning van mensen met MS:
    U kunt vragen stellen via e-mail: groningen@msvereniging.nl. Wilt u direct contact, bel dan de landelijke MS-telefoon van de MS Vereniging.
  • Voorlichting en Informatie:
    Via thema- en contactbijeenkomsten met lotgenoten, via een Nieuwsbrief  die drie maal per jaar verschijnt en d.m.v. deze website. Voor informatie over de regionale werkgroep kunt u contact opnemen met Henny Jongsma, 0598 451613, of groningen@msvereniging.nl
  • Belangenbehartiging:
    Het ondersteunen van mensen met MS, hun partners, kinderen en/of ouders. Bijvoorbeeld over de kwaliteit van zorgverlening en de uitvoeringspraktijk van regelgeving door gemeentes.
  • Contactbijeenkomsten:
    Op verschillende plaatsen in de regio (Groningen stad en Delfzijl/Appingedam) worden maandelijks bijeenkomsten gehouden, waar MS-patiënten met elkaar kunnen praten. Dat kan zijn om ervaringen uit te wisselen, maar ook alleen maar voor de gezelligheid. Soms ook wordt er een spreker uitgenodigd, die iets vertelt over een voor MS-patiënten belangrijk onderwerp. Klik in het menu op Agenda voor meer informatie over deze bijeenkomsten.