Huiskamerbijeenkomst 15-1-2019

Op deze bijeenkomst waren we met 5 personen bij elkaar.

Bij de kennismaking kwamen eigen ervaringen rond diagnose naar voren en ervaringen in het algemeen die we horen van anderen. Het is nog vaak zo dat je na de diagnose zelf verder op zoek moet naar informatie. Ook al heeft de ms verpleegkundige die informatie of liggen er folders in de wachtkamer, als je als nieuwe patiënt daar niet op gewezen wordt dan wordt dat niet benut. Goed om eens na te gaan of we hier als MSVN rayon wat aan kunnen doen om dit te verbeteren.

Gevraagd naar onderwerpen en ideeën kwam de vraag of er, mogelijk samen met andere patiëntenverenigingen in Ede-Wageningen meer gedaan kan worden aan bekendmaking naar buiten over MS en andere chronische ziekten. Bijvoorbeeld op een basisschool groep 7 of in huiskamertheater of iets dergelijks.
Punt van aandacht hierbij – kwam na de bijeenkomst – is dat er formele voorlichters zijn vanuit MSVN. Je mag niet op eigen houtje namens MSVN spreken, daar is een stuk opleiding aan verbonden. Het is bijvoorbeeld wel belangrijk dat je op de hoogte bent van de laatste ontwikkelingen.

Verder is nog gesproken over problemen met cognitie en geheugen. Hieruit ontstond het idee om een keer een avond te houden rond dit thema. Geen presentatie-avond maar vooral met elkaar ervaringen en tips & trucs delen. Van papieren lijstjes tot technische hulpmiddelen als telefoon en smartwatch. Ieder heeft zo haar of zijn manier maar door dit te delen kunnen we elkaar mogelijk helpen.

Al met al een geslaagde bijeenkomst waar we als vrijwilligersteam de nodige inspiratie uit hebben opgedaan.