Brommobielen en invaliden voertuigen

Inrij-Canta

De inrij-Canta: besturen vanuit je rolstoel.
(Bron: www.waaijenberg.com)

Heb je geen rijbewijs, of kun je om andere redenen niet autorijden, dan kan een Canta (= invalidenvoertuig) of een brommobiel een optie zijn.

Een brommobiel is niet hetzelfde als een invalidenvoertuig. Een Canta of ander ‘invalidenautootje’ is niet breder dan 1.10 m. en is bedoeld als hulpmiddel voor mensen met een lichamelijke beperking. Zo’n hulpmiddel heet in de Wet Maatschappelijke Ondersteuning (WMO) een ‘overdekte buitenwagen’.
In het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens wordt het een ‘invalidenvoertuig’ genoemd. Een brommobiel is voor de wet geen invalidenvoertuig.

Aanvragen of kopen?

Je kunt een ‘overdekte buitenwagen’ aanvragen bij het CIZ. In Amsterdam worden ze echter bijna niet meer verstrekt. Het kan helpen om bezwaar en beroep aan te tekenen.
Een van de voorwaarden voor verstrekking is, dat je veel last hebt van de kou, of van wisselende temperaturen. Aan mensen met MS wordt soms een Canta verstrekt als zij jonge kinderen hebben, die zij naar school moeten brengen. Brommobielen worden niet verstrekt via de WMO.

Werkende mensen kunnen een aanvraag indienen via hun werkgever, of rechtstreeks bij het UWV. Brommobielen worden via het UWV soms ook verstrekt.

Lukt het niet om een Canta of brommobiel verstrekt te krijgen? Er is een groot aanbod op de markt, zowel nieuw als tweedehands. Realiseer je wel, dat overdekte buitenwagens en brommobielen in aanschaf ongeveer net zo duur zijn als een auto!

Brommobiel of invalidenvoertuig, wat is het verschil?

Voordat je beslist welk vervoermiddel voor jou het meest geschikt is, is het handig om te weten dat er in het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens een groot verschil gemaakt wordt tussen brommobielen en invalidenvoertuigen. Daarom eerst de verschillen en overeenkomsten op een rijtje.

Hoe herken je ze?

• Een invalidenvoertuig mag niet breder zijn dan 1.10 m. Daardoor zijn deze autootjes van achteren gezien meestal hoger dan ze breed zijn. Een invalidenvoertuig heeft geen kentekenplaten.
  • Brommobielen zijn breder dan 1.10 m. Zij lijken daardoor meer op een gewone, kleine auto.
    Voor een brommobiel zijn (brommer)kentekenplaten verplicht. Bovendien moet achterop een 45km-bord bevestigd zijn.

Axiam

Brommobiel met kentekenplaat en 45 km bordje

Voorschriften en regels

• De bestuurder van een invalidenvoertuig moet 16 jaar of ouder zijn. Een invalidenvoertuig moet WA verzekerd zijn, en een verzekeringsplaatje voeren. De bestuurder hoeft geen rijbewijs of bromfietsrijbewijs te hebben. Een gordel dragen is niet verplicht.
    In het verkeer gelden voor invalidenvoertuigen dezelfde regels als voor voetgangers, fietsers, brommers of auto’s (afhankelijk van hun plaats op de weg).

Opmerking: op dit moment (2007) worden invalidenvoertuigen ook wel gebruikt door mensen zonder lichamelijke beperkingen. Daar zijn ze niet voor bedoeld. Daarom zal er binnenkort nieuwe wetgeving komen, waarmee dit waarschijnlijk verboden wordt.

• De bestuurder van een brommobiel moet 16 jaar of ouder zijn. Hij of zij hoeft geen rijbewijs te hebben, maar moet wel in het bezit zijn van een bromfietsrijbewijs (tot 1 oktober 2009 mag dit ook een bromfietscertificaat zijn). Bestuurders en passagiers van een brommobiel zijn verplicht een gordel te dragen. Een brommobiel moet WA verzekerd zijn.
    Voor brommobielen gelden verder exact dezelfde verkeersregels als voor auto’s.

Waar mag je rijden?

• Een invalidenvoertuig mag in principe overal rijden, behalve op wegen waar geen langzaam verkeer is toegestaan. In het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens (artikel 7) staat:‘Bestuurders van een invalidenvoertuig gebruiken het trottoir, het voetpad, het fietspad, het fiets/bromfietspad of de rijbaan.’
    Voorwaarde is wel dat de bestuurder van het invalidenvoertuig zich aanpast aan (de snelheid van) het overige verkeer.
  • Brommobielen moeten zich houden aan de regels voor auto’s. Zij mogen alleen gebruikmaken van de rijbaan. Daarbij passen zij hun snelheid zoveel mogelijk aan (maximaal 45 km per uur). Auto(snel)wegen zijn verboden voor langzaam verkeer, dus ook voor brommobielen.