Het Zorginstituut Nederland (ZiN) heeft positief geadviseerd over de vergoeding van het medicijn Mayzent (werkzame stof siponimod). Dit middel is bedoeld voor volwassenen met actieve secundaire progressieve multipele sclerose (SPMS).

Dit advies heeft het ZiN op 16 november doorgegeven aan minister Tamara van Ark (Medische Zorg en Sport). Die zal er nu naar verwachting snel voor zorgen dat Mayzent een plaats krijgt in het zogeheten Geneesmiddelenvergoedingssysteem (GVS) en daarmee valt binnen het basispakket van de zorgverzekering.

Toch gelijke therapeutische waarde
Siponimod (Mayzent) is een middel tegen actieve secundair progressieve MS (SPMS) en werd vorig jaar al geregistreerd door het Europees geneesmiddeleninstituut (EMA). Aanvankelijk oordeelde het ZiN dat siponimod een ‘minderwaarde’ had ten opzichte van andere beschikbare medicamenten, daarmee kennelijk doelend op Gilenya (werkzame stof fingolimod). Mede op aandringen van MS Vereniging Nederland heeft het ZiN deze opvatting nu gecorrigeerd. ‘Zorginstituut Nederland is tot de eindconclusie gekomen dat siponimod een therapeutische gelijke waarde heeft als fingolimod (Gilenya)’, aldus de brief hierover aan MS Vereniging Nederland. Beide middelen komen nu in aanmerking voor vergoeding.