Overleg over Fampyra aan de gang

Sinds het schrappen van de vergoeding van het loopmedicijn Fampyra aan mensen met MS is druk overleg aan de gang over de toekomst van het gebruik van dit middel. Deelnemers zijn MS Vereniging Nederland namens de patiënten, de producent van het middelBiogen, de onderzoeksfinancier Stichting MS Research, de MS-werkgroep van de Nederlandse Vereniging voor Neurologie (NVN) en het Zorginstituut Nederland (ZiN).

Op advies van dat ZiN heeft eerder dit jaar minister B. Bruins (Medische Zorg en Sport) het besluit genomen Fampyra niet te handhaven in het verzekeringspakket. In het daarna op gang gekomen overleg hebben zowel de neurologen als de farmaceut aangegeven dat zij aanvullende gegevens kunnen aanleveren, die mogelijk tot een ander besluit zouden kunnen leiden. Vaststaat inmiddels dat met de productie van die gegevens nog wel de rest van de maand augustus zal zijn gemoeid. Niettemin is van enkele overlegpartners al te merken dat ze goede hoop hebben op een voor de patiënten beter resultaat.

De verwachting is dat dit te zijner tijd ook verwoord zal worden in een reactie op het appèl dat eind mei 2018 in deze zaak op de minister is gedaan door de MS-vereniging Nederland samen met de MS-verpleegkundigen. Daarin hebben zij onder meer verwezen naar een petitie met meer dan 30.000 handtekeningen om Fampyra te handhaven in het verzekeringspakket.

Er zijn in Nederland circa 2000 mensen met MS die Fampyra dag in dag uit gebruiken, met positief effect op hun loopvermogen, vermoeidheid, cognitie, depressie, visus en dergelijke.