‘Vaccineer alle mensen met een medisch risico uiterlijk begin mei’, dat is de oproep die Patiëntenfederatie Nederland mede namens onze vereniging doet aan minister Hugo de Jonge van VWS. De Patiëntenfederatie pleitte er in oktober vorig jaar ook al voor om deze groep voorrang te geven bij vaccinatie.

MS Vereniging Nederland is één van de 50 patiëntenverenigingen die zijn aangesloten bij Patiëntenfederatie Nederland. ‘Weliswaar is afgelopen week gestart met het vaccineren van mensen met een zeer hoog medisch risico, maar we hebben grote zorgen over de groep met een medische indicatie die volgens de huidige planning pas in juni een vaccinatie krijgen’, aldus de oproep van de Patiëntenfederatie. Het gaat dan om de ruim een miljoen mensen die jaarlijks de griepprik krijgen. Zij lopen extra veel risico bij een besmetting met corona. Patiëntenfederatie roept op om deze groep uiterlijk begin mei – dus vóór gezonde mensen onder de 60 jaar – wordt gevaccineerd.

Moeilijk hoeft dat niet te zijn, aldus de brief aan minister Hugo de Jonge van VWS: ‘De groep mensen die jaarlijks de griepprik krijgen is goed in beeld. Huisartsen laten jaarlijks zien dat zij deze groep snel en efficiënt kunnen vaccineren. Dat protocol zou nu ook moeten kunnen: vaccineer deze groep begin mei tegen corona net als begin oktober tegen de griep.’

>>>naar de oproep van Patiëntenfederatie Nederland