Met verslagenheid hebben wij kennis genomen van het verdrietige bericht dat Nora Holtrust, hoofdredacteur van MSweb, is overleden. Zij is vrijdagavond 26 juni 2020 ingeslapen, thuis in Bilthoven, met haar dierbaren dichtbij.

We verliezen hiermee niet alleen de initiatiefnemer en spil van een heel bijzondere website van en voor mensen met MS, sinds een paar jaar gerund onder de vlag van onze vereniging. Zij was bovendien een zeer gerespecteerde deskundige op vele MS rakende gebieden en in die rol een geliefde gesprekspartner voor velen in en buiten onze vereniging.

We zullen haar betrokkenheid, deskundigheid en gedrevenheid erg missen.

Ons medeleven gaat in het bijzonder uit naar haar drie kinderen van wie haar dochters Beatrice en Wendelmoet zelf uitermate actief zijn in onze vereniging, haar zes kleinkinderen en naar al die vrijwilligers rondom.

Uiteraard zullen we in en op onze media nog uitgebreid stilstaan bij dit droeve feit en de betekenis van Nora voor haar lotgenoten met MS in het algemeen en voor MS Vereniging Nederland in het bijzonder.

Namens onze vereniging:

Jan van Amstel (voorzitter)
Chris Schouten (directeur)

Het boegbeeld van MSweb, Nora Holtrust, is niet meer. Zij is vrijdagavond 26 juni 2020 in haar huis in Bilthoven overleden.

Nora Holtrust overledenVan deze onheilstijding heeft Nora’s jongste dochter Wendelmoet, eindredacteur van MSweb, alle vrijwilligers van MSweb per e-mail op de hoogte gesteld. Daarin ook de uitleg dat Nora eerder in de week geheel onverwacht een ernstige, maar snel uitzichtloze terugval had gekregen in haar gezondheidssituatie. En dat ze uiteindelijk rustig is ingeslapen, ‘omringd door alle kinderen en kleinkinderen’.

Nora was 77 jaar en had sinds 1995 een zich langzaam maar gestaag, progressief ontwikkelende MS. Zij sukkelde de laatste tijd met andere fysieke ongemakken.

Eind vorige eeuw was Nora Holtrust initiatiefnemer en sindsdien hoofdredacteur van MSweb. Voordien was ze een vermaard jurist op het gebied van vrouwen-, gezins- en gezondheidsrecht. In 1993 is dat bekroond met een doctorstitel, zodat Nora zich sindsdien mr. dr. mocht noemen.

Wendelmoet schrijft in haar mail aan de vrijwilligers nog: ‘MSweb zal nu zonder haar verder moeten en dat gaan we ook gewoon doen met elkaar (…) in samenwerking met het bureau van MS Vereniging Nederland’. En ze sluit af met: ‘Als Nora nog een laatste woord tot jullie had mogen richten was het ongetwijfeld geweest: dankzij jullie is MSweb een website die niet meer weg te denken valt in de MS-wereld. Veel dank!’

De uitvaartplechtigheid zal vrijdag 3 juli 2020 om redenen van het coronavirus in besloten kring plaatsvinden, in Nora’s tuin.

>>zie uitgebreidere berichtgeving op MSweb