Lettergrootte: e E Sitemap

Veel meer vrouwen met MS dan mannen

Er zijn steeds meer aanwijzingen dat het aantal vrouwen met MS niet twee maar wel drie keer zo hoog is als het aantal mannen met MS. Dat blijkt uit publicaties in zowel West-Europa als de Verenigde Staten.

Niet 2 maar 3 keer zoveel mensen met MSTot nog toe ging de Internationale MS-federatie MSIF ervan uit dat de verhouding tussen mannen en vrouwen met MS ongeveer 1:2 was. Maar volgens de laatste cijfers van de Amerikaanse National Multiple Sclerose Society (NMSS) hebben op dit moment zeker drie keer zoveel vrouwen als mannen MS, en in sommige delen van het land en leeftijdsgroepen zelfs vier keer zoveel.

In de richting van 1:3 gaat het ook in Denemarken en Zwitserland. Zo meldt het februarinummer van het blad Forte, het magazine van de Zwitserse MS-vereniging. De laatste meting in Zwitserland wijst uit dat van alle mensen met MS 27% man is en 73% vrouw.

Ook voor Nederland?

Wij onderzoeken momenteel of voor ons land vergelijkbare conclusies te trekken zijn. Zo blijkt uit recente cijfers van het Nederlands instituut voor onderzoek van de gezondheidszorg (Nivel) dat in Nederland van elke 1000 MS-patiënten 29,3% man is en 70,7% vrouw, dus ook een verhouding die richting 1:3 gaat.

>>lees verder in ons online magazine MSzien

Altijd op de hoogte blijven?

In de komende editie van ons ledenmagazine MenSen een uitgebreid artikel over ons onderzoek naar aantallen mensen met MS in Nederland.

Altijd op de hoogte blijven van onze activiteiten? Word dan lid en ontvang voortaan direct al het nieuws en uitnodigingen voor onze activiteiten.