De bekende Rotterdamse zakenman Aat van Herk heeft een subsidiefonds opgericht: Start2Cure. Dit fonds wil medisch MS-onderzoek financieren en zo binnen 50 jaar MS genezen.

Boaz Spermon managing director Start2Cure

Aat van Herk is een zeer vermogende investeerder in vastgoed en biotechniek. Hij heeft zelf MS en heeft Boaz Spermon – ook MS-patiënt en bestuurslid van MS Vereniging Nederland – aangetrokken als directeur. In een persbericht van de stichting staat: ‘De missie van Start2Cure is om op wereldniveau een leidende rol te spelen bij het aanpakken van de meest complexe uitdagingen in medisch MS-onderzoek’. De nieuwe stichting wil dit doen door ‘directe investeringen in jong talent, gedurfde nieuwe ideeën en wetenschappelijke benaderingen’. De stichting is uit op internationale samenwerking met gelijkgestemde fondsen, wetenschappers en investeerders.

Boaz Spermon is sinds 2018 bestuurslid van onze vereniging en onderging enkele jaren geleden stamceltherapie (aHSCT) in Zweden. Na zijn succesvolle behandeling richtte hij de Stichting Op de Been op, vooral ter informatie over aHSCT.

Gentherapie
Eén van de eerste onderzoeken die door Start2Cure wordt gefinancierd, is een onderzoek naar het herstellen van hersenschade door middel van gentherapie. Dit onderzoek wordt uitgevoerd door het Nederlands Herseninstituut.

>>meer over gentherapie als behandeling voor MS