De MS-werkgroep van de Nederlandse Vereniging voor Neurologie (NVN) adviseert alle patiënten met MS om zich te laten vaccineren tegen COVID-19. Dit geldt ook voor mensen met ziektemodulerende therapie, ongeacht welke therapie ze gebruiken, en ongeacht het tijdstip van de laatste gift van medicatie.

Coronavaccinatie en MSOp 13 januari bracht het RIVM een advies uit over COVID-19-vaccinatie voor mensen met een immuniteitsprobleem. MS-experts hebben dit aangepast voor mensen met MS. De adviezen gelden voor het Pfizer en Moderna vaccin en kan aan de hand van nieuwe inzichten aangepast worden.

De NVN geeft verder aan dat zodra individuele timing van vaccinatie mogelijk is, het vaccin beter zal werken als er een tussenperiode zit tussen de laatste gift van de medicatie en de vaccinatie. Het gaat dan met name om alemtuzumab (Lemtrada), cladribine (Mavenclad), ocrelizumab (Ocrevus), een methylprednisolon stootkuur en een stamcelbehandeling. Voor alle overige medicatie geldt het advies: vaccineren zodra het mogelijk is.

>>lees hier het volledige advies van de Nederlandse Vereniging voor Neurologie