Het Nationaal MS Onderzoek werd in 2019 uitgevoerd door Novartis in samenwerking met MS Vereniging Nederland en het Nationaal MS Fonds. De vereniging en het Fonds nodigden patiënten uit hun achterban uit om deel te nemen aan het onderzoek. In totaal vulden 1.029 mensen de bij het onderzoek behorende vragenlijst in.

Uit de antwoorden van de deelnemers blijkt dat 64% van de patiënten met PPMS geen MS-remmende medicatie gebruikt, en zelfs 68% van de patiënten met SPMS. Niet verwonderlijk, aldus MS Vereniging Nederland, want er is ook nog niet veel medicatie voor progressieve vormen van MS. Voor primair progressieve MS (PPMS) was er tot twee jaar geleden geen enkel geneesmiddel geregistreerd. Sinds april 2018 is er voor PPMS-patiënten die actieve ontstekingen hebben ocrelizumab (Ocrevus) geregistreerd

Voor actieve secundair progressieve MS (SPMS) werd vorig jaar het geneesmiddel siponimod (Mayzent) geregistreerd door het Europees geneesmiddeleninstituut (EMA). Nu siponimod door de EMA is goedgekeurd, is de volgende stap dat het Zorginstituut Nederland een advies moet uitbrengen. Deze procedure loopt nog.

Voorzitter Jan van Amstel: “Het is bijzonder tragisch dat er voor patiënten met progressieve vormen van MS nog maar zo weinig MS-remmende medicatie is. Wij dringen er bij de farmaceutische industrie op aan om meer medicatie te ontwikkelen voor deze vormen van MS. Ook hopen wij dat het Zorginstituut Nederland zal besluiten siponimod voor patiënten met SPMS te vergoeden.”