Lettergrootte: e E Sitemap

MS-professor Rogier Hintzen overleden

Op 15 mei jongstleden is MS-professor dr. Rogier Hintzen overleden, meldt zijn familie in een overlijdensadvertentie in NRC. Hintzen stierf na een kort ziekbed op 56-jarige leeftijd.

Rogier Hintzen overleden
prof. dr. Rogier Q. Hintzen

Als oprichter en directeur van het ErasMS MS Centrum Rotterdam en hoofd van het Nationaal Kinder MS Centrum heeft Rogier Hintzen een onuitwisbare bijdrage geleverd aan het MS-onderzoek wereldwijd. Zijn oprechte betrokkenheid bij de zorg en behandeling van zijn patiënten hebben bijgedragen aan een betere kwaliteit van hun leven.

In 2008 vond een onderzoeksgroep onder zijn leiding een nieuw gen dat is betrokken bij de ontwikkeling van multiple sclerose. Dit door hen ontdekte gen bleek te zitten in de hersens en het ruggenmerg en niet in het afweersysteem. Dit droeg bij aan het bewijs dat beschadiging van zenuwcellen bij MS een rol speelt.

De redacties van MSweb en MSkidsweb mochten diverse keren samenwerken met Hintzen. Het laatste grote interview over Hintzens onderzoek vond afgelopen december plaats: www.msweb.nl/ms-onderzoek/in-nederland/vaccin-tegen-ms-is-speculatie/

Op de website van MS Research staat een mooie column van Dorinda Roos over haar samenwerking met Rogier Hintzen.

MS Vereniging Nederland wenst zijn gezin, familie, vrienden en collega’s heel veel sterkte toe met dit verlies.