Afgelopen juni hield uroloog dr. Bertil Blok van het Erasmus MC een themalezing over blaas- en darmproblemen voor onze vereniging. In navolging van deze lezing stelt dr. Blok nu vragenlijsten beschikbaar waarmee je zelf je blaas- en darmfunctie en seksualiteit kunt monitoren.

Dr. Bertil Blok van het Erasmus MC

Omdat hij het belangrijk vindt dat patiënten zelf aan de bel trekken als hun situatie verergert, heeft Blok met zijn promovendi een vragenlijst ontwikkeld die je zelf kunt invullen. De lijst gaat in op verschillende aspecten in de functie van

de darmen, blaas en seksualiteit. ‘Soms kan een ontwikkeling er zo insluipen dat mensen niet door hebben dat hun bewegingsvrijheid in de laatste jaren ongemerkt toch is afgenomen’, aldus Blok. ‘Door de lijst vandaag in te vullen, en over een jaar weer, kun je zelf zien hoe je er voor staat.’ Het gebruiken van de vragenlijst helpt bij de bewustwording van de progressie van je ziekte. Problemen kunnen vaak worden opgelost.

De vragenlijsten zijn door dr. Blok kosteloos ter beschikking gesteld aan MS Vereniging Nederland. Ze zijn anoniem en geven een goed inzicht in je situatie. Vul de vragenlijsten in en neem ze mee naar je behandelend arts, en kijk samen naar de uitkomst.