Lettergrootte: e E Sitemap

Jaarthema 2020: leefstijl

Dat MS nog niet te genezen is, weten we. Wel zijn er de afgelopen jaren veel nieuwe medicijnen op de markt gekomen om (de gevolgen van) MS te bestrijden. Minder bekend is dat je leefstijl je ook kan helpen je brein zo lang mogelijk gezond te houden.

In 2018 verscheen het handboek ‘Brain health’. Dit handboek beschrijft positieve leefstijlkeuzes die ertoe kunnen bijdragen dat je brein zo gezond mogelijk blijft. Let wel: een aanpassing van je leefstijl kan je MS niet genezen, maar kan er wel voor zorgen dat je je beter voelt.

Nederlandse samenvatting Brain health-rapport

Van het rapport Brain health verscheen een Nederlandse samenvatting. Download deze hier.

Waar moet je dan aan denken? Van de hieronder beschreven factoren wordt verondersteld dat zij zowel effect hebben op het ontstaan van MS als op het voortschrijden ervan. Daarvan is inmiddels ook het merendeel van de neurologen overtuigd.

Actief blijven

Thema 2020 leefstijlIn 2019 hebben wij een jaar lang aandacht besteed aan het in beweging blijven met MS. Volgens het Brain health-rapport gaat het vooral om activiteiten met een lagere intensiteit die van lange duur zijn. Revalidatie-arts Vincent de Groot van het MS Centrum Amsterdam zei hierover eerder in dit blad: ‘Hoe meer je beweegt, hoe beter. Daarbij gaat het niet alleen om sportief bewegen. De meeste winst is te behalen bij mensen die van niet-actief naar redelijk actief gaan.’ Daarbij is het wel van belang dat je blijft bewegen; zodra je stopt is het effect meteen weer weg.

Neuroloog Gerald Hengstman van MS Zorg Nederland liet op een congres eind vorig jaar de resultaten zien van studies naar balans bij mensen met MS. In beide studies werd een significante verbetering gemeten. Het ‘middel’ dat deze patiënten gebruikten? De Wii en het Wii balance board. Het gebruik van deze spellen liet zelfs in MRI-scans verbetering te zien.

Gewicht en voeding

Overgewicht leidt tot meer hersenschade dan een gezond gewicht. Er zijn inmiddels ook voldoende ervaringsdeskundigen die kunnen beamen dat een gevarieerd voedingspatroon met veel gezonde producten, ertoe kan bijdragen dat je je beter voelt. Linda Boot, diëtiste met MS, schreef twee jaar geleden in dit magazine: ‘Er zijn veel aanwijzingen dat gezonde voeding een positief effect kan hebben op MS. De bekendste diëten zijn Jelinek (ook wel Overcoming MS – OMS genoemd) en Wahls. Deze hebben als overeenkomst dat er veel zelfbereid voedsel, groente, fruit en gezonde vetten in voorkomen. Dat geldt ook voor het ‘Eet anders’-programma van MS Anders. De uitkomsten daarvan lieten zien dat verandering van eetpatroon uitvoerbaar is en kan bijdragen aan minder intense MS-gerelateerde klachten, minder vermoeidheid. Deelnemers ervoeren een verbetering van gezondheid en welzijn.’

Actieve geest

Cursussen, lezen, hobby’s en kunstzinnige of creatieve tijdsbesteding kunnen bescherming bieden tegen cognitieve problemen bij MS. Dan moet je niet denken aan een activiteit zoals sudoku’s maken, vertelde onderzoeker Jeroen Geurts in de cognitietour die wij in 2018 samen met het MS Centrum Amsterdam organiseerden. ‘Sudokuen’ is te repetitief. Daarvan wordt je wel beter in het maken van sudoku’s, maar het heeft geen effect op je overige hersenfuncties.

Roken en alcohol

Roken gaat gepaard met een kleiner hersenvolume en meer schubs. Ook verergert roken de invaliditeit en leidt het tot meer cognitieve problemen. Alle reden dus om niet te roken als je MS hebt.

Er is geen verband tussen levenslang alcohol drinken en de ernst van MS. Wel dalen je overlevingskansen bij overmatig alcoholgebruik.

Programma leefstijl-jaar 2020

Voorlichting MS en voeding

Op zaterdag 16 mei organiseert MS Vereniging Nederland een landelijk symposium over leefstijl. Tijdens het symposium komen meerdere aspecten van leefstijl aan bod, waaronder voeding, beweging, werk en energiebalans. Ook is er een partnerprogramma.

Het symposium is één van de onderdelen van ons leefstijl-programma voor 2020. Naast het symposium organiseren wij een serie voorlichtingsbijeenkomsten over voeding en publiceren we elk kwartaal een leefstijl-nieuwsbrief. Aan het eind van het jaar verschijnt een Leefstijl-special bij ons magazine MenSen.

Praktische informatie symposium:

• datum: 16 mei 2020
  • tijd: van 10 tot 15 uur
  • locatie: Amersfoort
  • kosten: € 10 voor leden, € 25 voor niet-leden

Voorlichtingsbijeenkomsten voeding
De voorlichtingsbijeenkomsten voeding vinden plaats op:

• 6 juni (in Deventer, Rotterdam en Breda)
  • nog te bepalen data en locaties na de zomer

Leefstijl-nieuwsbrief
De leefstijl-nieuwsbrief verschijnt rond 21 maart, 21 juni, 21 september en 21 december. Leden die onze reguliere digitale nieuwsbrieven ontvangen, krijgen ook de leefstijl-nieuwsbrief automatisch toegezonden.