Kritiek voorzitter Jan van Amstel op houding Zorginstituut

Voorzitter Jan van Amstel heeft veel kritiek op de houding van het Zorginstituut Nederland (ZiN) inzake de gang van zaken rondom het loopmedicijn Fampyra. Zo blijkt uit zijn nieuwste column op MSweb. Die kritiek spitst zich mede toe op ZiN-woordvoerder Michel Geldof en in het bijzonder diens vergelijking van MS-patiënten met de bosmarmot, of zoals hij ze in het Engels noemt de groundhog.

Groundhog bosmarmot Zorginstituut

Dat deed hij in de Volkskrant van 14 januari 2019, in een artikel over Sandra Ickenroth. Zij is een van de ongeveer 2000 mensen met MS in Nederland die baat hebben bij Fampyra en niet begrijpen dat het middel geen vaste plaats krijgt in het basispakket van de zorgverzekering.

Op de actie hiertegen van MS Vereniging Nederland en mensen als Sandra Ickenroth tekent de Volkskrant als commentaar van Michel Geldof op: “Het voelt als Groundhog Day”, verwijzend naar die speelfilm waarin elke nieuwe dag op dezelfde manier begint. “Het is het Droste-effect, we draaien in cirkeltjes rond”.

Dat na de afwijzing door het Zorginstituut de farmaceut Biogen nog tot en met 31 december 2018 is doorgegaan met het gratis verstrekken van het medicijn aan patiënten noemt hij ”een list van de fabrikant. Het gevolg is immers dat er weer een nieuw beslismoment ontstaat en de media en weer over schrijven”.

Deze redenering en de vergelijking met bosmarmotten noemt voorzitter Jan van Amstel in zijn column ”respectloos en het Zorginstituut onwaardig. Het vertrouwen van de patiënten in dit instituut was al niet groot, maar is nu wel definitief onder het vriespunt gedaald”.

Voorzitter van Amstel eindigt met de hoop uit te spreken dat “uiteindelijk het ZiN en mensen als Michel Geldof tot bezinning kunnen komen”.

>>zie voor zijn hele column MSweb.