Lettergrootte: e E Sitemap

Minister Bruins ‘ontraadt’ moties voor vergoeding Fampyra

Kamerleden hebben in het vervolgdebat over het geneesmiddelenbeleid woensdag 20 februari 2019 twee moties ingediend die beogen de vergoeding van het loopmedicijn Fampyra met onmiddellijke ingang te hervatten. Beide moties zijn zo goed als kansloos. De twee zijn namelijk direct door minister Bruins (VVD; medische zorg en sport) ‘ontraden’.

Die term gebruiken bewindslieden als een bepaalde Kameruitspraak naar hun oordeel in strijd is met het Regeringsbeleid. De twee moties zullen dan ook bij de stemming op dinsdag 5 maart vrijwel zeker niet de steun krijgen van een Regeringspartij maar alleen van oppositiepartijen, samen een minderheid in de Tweede Kamer.

De meest vergaande motie is van Henk van Gerven (SP). Hij wil dat Fampyra in elk geval wordt vergoed lopende het nieuwe effectiviteitsonderzoek naar dit medicijn. Een iets minder vergaande motie is van Liliane Ploumen (PvdA) en Edgar Mulder (PVV). Zij vragen de Regering vergoeding van Fampyra voor de komende zes maanden ‘te regelen’.

Dat laatste is minister Bruins trouwens wel aan het proberen, namelijk in een gesprek met de farmaceut Biogen. De bewindsman herhaalde, dat hij hiervan uiterlijk donderdag 7 maart het resultaat zal melden. Als de minister met Biogen tot een oplossing komt, is stemming over de beide moties op 5 maart niet meer nodig.

Bronnen: Tweede Kamer en MS Vereniging Nederland 21.2.2019