Professioneel getrainde ervaringsdeskundige MS-voorlichters

paulien-bats-als-ms-voorlichter

Paulien Bats als MS-voorlichter in actie

Wat doen de MS Voorlichters?

Zij geven voorlichting over (leven met) MS aan mensen met MS en hun familie maar ook aan scholen, hulpverleners in opleiding en zorgverleners. Dit doen ze over Multiple sclerose en ook over allerlei aanverwante thema’s. denk dan bijvoorbeeld aan:

• MS en werk
  • MS en relaties
  • MS en hulpmiddelen
  • MS en sex
  • MS en vervoer

Goede voorlichting helpt

MS brengt veel onzekerheden met zich mee. Goede voorlichting helpt mensen met MS en hun omgeving om te gaan met MS. Daarnaast vergroot voorlichting de kennis van zorgverleners (in opleiding), zodat zij betere zorg aan mensen met MS kunnen verlenen. De MS Voorlichters zijn professioneel getrainde ervaringsdeskundige vrijwilligers die zelf MS hebben of iemand in hun directe omgeving hebben met MS. De voorlichters weten uit eigen ervaring wat leven met MS betekent en zijn getraind in het delen van hun kennis en ervaring met anderen.

MS Experience Toolkit

Voorlichten is ook laten ervaren wat MS met je doet

MS Experience Toolkit MS Vereniging Nederland

MS symptomen ervaren is best confronterend

“Het is toch niet zo dat je al deze symptomen tegelijk hebt, als je MS hebt??”

MS Experience Toolkit MS Vereniging Nederland

MS symptomen ervaren is best confronterend

Deze vraag stelt een dertigjarige man die net is uitgedost met allerlei attributen uit de Experience MS-toolkit terwijl hij worstelt met zijn bewegingen. Hij moet teleurgesteld worden, eigenlijk wel, je hebt er nog een paar meer bij zelfs, meestal, maar die kunnen niet worden nagebootst met de MS-toolkit, zoals blaasproblemen, gedoe met je darmen en je ontlasting, pijn op allerlei plekken in je lijf, en de alomtegenwoordige, nooit aflatende moeheid. Iedere aanwezige in de ruimte laat een zucht horen. Zoveel, zo indrukwekkend.
En dat is ook de bedoeling van de Experience MS Toolkit. Dat ‘normale’ gezonde mensen kunnen ervaren hoe het is om MS te hebben. De kit is zo samengesteld dat je voor heel even een persoon met symptomen van MS bent. En dat maakt best wel indruk. Volwassen mannen, bomen van kerels, hebben tranen in hun ogen gekregen toen ze de kit uitprobeerden: “Nu weet ik pas wat mijn echtgenote doormaakt’, zei een partner van een vrouw met MS, terwijl zijn ogen vochtig werden.

Inmiddels zijn er al MS-toolkits ingezet bij voorlichtingen voor opleidingen, presentaties bij regio’s voor leden en betrokkenen en bij een sponsorevent om geld bij elkaar te “spinnen” voor de MS Vereniging.

Voorlichting aanvragen?

Wanneer je geïnteresseerd bent in de bijdrage van één van de MS Voorlichters tijdens een bijeenkomst of evenement, dan kun je rechtstreeks contact opnemen met de MS Vereniging via info@msvereniging.nl of telefoonnummer 088 – 374 85 00.