MS Vereniging Nederland publiceert diverse folders en brochures. Hieronder een overzicht.

Je kunt deze uitgaven kosteloos aanvragen via communicatie@msvereniging.nl

Brochure MS en dan

Deze woorden veranderen in éCover brochure MS en danén keer je leven. Je voelt ongeloof, verdriet en angst. Maar misschien ook opluchting, omdat de vage klachten eindelijk een aantoonbare oorzaak hebben. Het kan namelijk best een tijd duren voordat de huisarts aan MS denkt en je doorverwijst naar een neuroloog. Dat komt doordat de klachten en verschijnselen – zoals duizeligheid, oogproblemen en vermoeidheid – per persoon verschillen. De symptomen kunnen bovendien ook andere oorzaken hebben. Als je eenmaal weet dat je MS hebt, kun je je leven daarop aanpassen. Samen met tal van deskundigen die klaar staan om je daarbij te helpen. Toch is het niet eenvoudig om opeens te moeten leven met de diagnose MS. Welke invloed heeft het op je dagelijks leven? Bij wie kun je aankloppen voor hulp? En wat betekent de diagnose voor je toekomst? In deze brochure helpen we je op weg. We vertellen eerst hoe de diagnose tot stand komt. Daarna leggen we uit welke medische zorg bij de ziekte komt kijken en welke hulp de MS-verpleegkundige kan bieden. Mensen met MS vertellen over de rol die lotgenoten en familie kunnen spelen. En we geven aan bij welke organisaties je kunt aankloppen voor steun. Welke vraag je ook hebt, er is altijd iemand die je kan helpen. Want hoe moeilijk het soms ook is, uiteindelijk kan iedereen leren om zo goed mogelijk te leven met MS.

Brochure MS en werk

Brochure MS en werkAls je MS hebt is werken vaak niet eenvoudig. Hoe zorg je ervoor dat je het werk volhoudt? Hoeveel laat je los tegen collega’s als je een schub hebt gehad? Wat vertel je over je ziekte tijdens een sollicitatiegesprek? Welke aanpassingen zijn nodig om het werk vol te houden bij rugklachten? Hoe vind je een andere baan die beter bij je past? Het zijn kwesties waarmee veel mensen met MS worstelen. Voor deze kwesties bestaan helaas geen eenduidige oplossingen. Want voor werken met MS geldt hetzelfde als voor MS zelf: iedereen ervaart het anders. Er bestaat geen stappenplan dat werknemers en werkgevers kunnen volgen. Maar er zijn wel handvatten en tips die richting kunnen geven. Die vind je in deze brochure. Daarnaast vertellen lotgenoten over hun werksituatie en de keuzes die zij hebben gemaakt. En geven we handige links en adressen waar je terecht kunt voor verdere hulp en informatie. We hopen dat deze brochure je helpt bij het beantwoorden van je vragen. En dat hij steun biedt bij het maken van keuzes. Zodat je je werksituatie kunt aanpassen aan jóuw behoeften en mogelijkheden. Want hoewel iedereen de combinatie van MS en werk anders ervaart, bestaat er voor bijna elke situatie een oplossing. Naast de brochure hebben we een folder over onze werkcoaches. Ze geven antwoord op de vraag “Hoe behoud je je baan”.
De ervaringsdeskundige coaches van de MS Vereniging Nederland zijn er voor werknemers en werkgevers.

Gesprekskaart

Gesprekskaart MSNeem zelf de regie in het gesprek met je zorgverlener. Op deze gesprekskaart staan 10 vragen die je helpen het gesprek te sturen en die ervoor zorgen dat je geen belangrijke vragen overslaat.

U kunt de gesprekskaart hier downloaden. Liever een papieren versie? Mail dan naar info@msvereniging.nl.

Folder ‘Lid worden’

Word lid van MS Vereniging NederlandMeer weten over het belang van een sterke patiëntenvereniging? Of lid worden van de MS Vereniging Nederland. Download dan hier de folder.

Folder ‘donateur worden’

Donateur wordenMultiple sclerose treft mensen veelal in de bloei van hun leven. MS Vereniging Nederland is volledig afhankelijk van particuliere steun. Helpt u ons om mensen met MS wegwijs te maken in het leven met deze chronische ziekte?

Download folder ‘donateur worden’

Boek ‘MS-zorg: kwaliteitscriteria vanuit patiëntenperspectief’

Aan welke criteria dient goede MS-zorg volgens mensen met MS te voldoen? De elf criteria zijn opgesteld na onderzoek onder patiënten en door gesprekken met ervaringsdeskundigen en zorgprofessionals. Het boek is primair bedoeld voor zorgverleners. Als MS Vereniging Nederland stellen wij het nadrukkelijk óók beschikbaar voor mensen met MS en hun naasten. De criteria kunnen u zo ondersteunen in het zoeken én verkrijgen van optimale zorg. De kwaliteitscriteria zijn opgesteld in opdracht van MS Nederland Kwaliteit van Zorg, waarvan MS Vereniging Nederland een projectpartner is. Het onderzoek is uitgevoerd door HOB, het ondersteuningsbureau voor patiëntenorganisaties. Wij hopen dat dit boek u tot nut zal zijn bij het gericht vragen naar goede zorg.
U kunt het boek hier downloaden. Liever een papieren versie? Mail dan naar communicatie@msvereniging.nl.