MS Vereniging Nederland is op zoek naar drie MS-coaches ter uitbreiding van het bestaande team van acht coaches. Na een professioneel certificeringstraject ga je aan de slag om vragen van mensen met MS over (betaalde) arbeid te beantwoorden.

Onze MS-coaches zijn gecertificeerd door het Centrum Chronisch Ziek en Werk (CCZW). Door de combinatie van ervaringsdeskundigheid en professionele coachingsvaardigheden weten zij als geen ander met welke vragen en dilemma’s mensen met MS in hun loopbaan te maken kunnen krijgen. Onze MS-coaches bieden werknemers advies op maat en praktische oplossingen.

Wat we vragen:

• Je bent ervaringsdeskundig, wat inhoudt dat je zelf MS hebt.
  • Je bent lid van MS Vereniging Nederland.
  • Je hebt een opleiding dan wel werkervaring op HBO-niveau, met als pre een coachopleiding.
  • Je hebt voldoende ervaring in het begeleiden/coachen van mensen.
  • Na je certificering (door Centrum Chronisch Ziek en Werk, CCZW) ben je tenminste drie jaar beschikbaar als vrijwillige MS-coach voor de MS Vereniging Nederland met diverse werkzaamheden (denk aan: presentaties, telefonische spreekuren, symposia, workshops, meewerken aan wetenschappelijk onderzoek m.b.t. MS en werk. Dit alles uiteraard in goed overleg).
  • Naast genoemde beschikbaarheid is een verplichte tegenprestatie dat je twee keer per jaar aanwezig bent bij een teambijeenkomst van de MS-coaches, die in het midden van het land wordt georganiseerd.
  • Na de certificering ben je verplicht mee te werken aan een wetenschappelijk onderzoeksproject ‘Don’t be late’ van neurowetenschapper Hanneke Hulst (UMC Amsterdam); voorafgaand aan dit onderzoek volg je een workshop waarin een begeleidingsmethode wordt besproken, uitgelegd en eigen gemaakt. Inzet van de MS-coaches wordt begin 2022 verwacht.

Wat je moet weten:

• Het is géén coachopleiding; verwacht wordt dat je die kennis/opleiding al hebt.Het is vrijwilligerswerk, wat inhoudt dat je het naast je andere werkzaamheden doet.
  • Er zijn geen kosten verbonden aan het certificeringstraject wanneer je dat volledig doorloopt en met een certificaat afsluit. We verwachten wél je volledige inzet, tijd en betrokkenheid en soms je aanwezigheid bij bijeenkomsten van MS Vereniging Nederland.
  • De certificering is een individueel traject, maar kent (mogelijk) een aantal gezamenlijke dagen waarvoor je naar een locatie in het midden van het land komt. Reiskosten voor het certificeringstraject worden niet vergoed.
  • Tijdens het traject moet je tenminste vijf mensen met een chronische aandoening begeleiden, bij voorkeur mensen met MS.
MS-coach met cliënt
Eén van onze MS-coaches in gesprek met een cliënt (archieffoto)

Verdere informatie op msvereniging.nl/ms-coaches/.

Voor eventuele vragen kun je ook contact opnemen met Maria van Nies, coördinator MS-coaches (tel. 06 24678264 of e-mail maria.van.nies@cczw.nl).

Heb je interesse in deze werkzaamheden die een aanmerkelijk verschil kunnen maken in het leven van mensen met MS? Stuur ons dan je motivatie en CV (beide zijn van belang) en wij nodigen je uit voor een gesprek. Op basis daarvan maken wij een keuze wie gaat deelnemen aan de certificering.

Reacties uiterlijk vóór 26 februari a.s. naar mscoaches@msvereniging.nl.

Vrijwilligerswerk: Maak een verschil in het leven van mensen met MS!