Geen geld van minister voor SCT-proef

Minister Bruno Bruins (VVD; medische zorg) wil geen extra geld uittrekken ten behoeve van een Nederlandse proef met stamceltransplantatie (SCT) voor mensen met MS.

Dit blijkt uit zijn correspondentie over de opzet van zo’n proef met de Tweede-Kamercommissie voor Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS). Het geld was hem gevraagd door onderzoekers van het MS-centrum Amsterdam, gesteund door onder meer MS Vereniging Nederland. Die komen nu voor een SCT-project nog 7 ton tekort.

De initiatiefnemers van het onderzoek hadden voorgesteld dat tekort op te vangen door SCT tijdelijk toe te laten tot het basispakket van de zorgverzekering. Maar daar voelt de minister niets voor. “Ik sluit mij aan bij de constatering dat het van belang is dat ook Nederlandse patiënten aan dergelijk onderzoek kunnen deelnemen. Ik vind het van belang dat er gedegen onderzoek naar veiligheid, werkzaamheid en effectiviteit van nieuwe behandelingen plaatsvindt”. Maar vervolgens doet hij de onderzoekers de suggestie om gebruik te maken van alle bestaande regelingen voor onderzoeksfinanciering.

In dit verband noemt hij onderzoeksgelden die beschikbaar zijn bij de universitaire centra, de organisatie ZonMw – ontstaan uit ZorgOnderzoek Nederland en de sector Medische Wetenschappen van de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek – en vanaf 2019 de nieuwe subsidieregeling Veelbelovende Zorg Sneller.

Bron: Tweede Kamer; 5 juli 2018.