skip to Main Content

Voorraadkast

De voorraadkast

Met een goed gevulde voorraadkast zet je eenvoudig iets gezonds op tafel, ook op dagen dat je wat minder energie hebt of druk bent. Zo hoef je op die dagen niet perse naar de supermarkt en wordt je ook niet blootgesteld aan alle ongezonde verleidingen. Als je wat minder ruimte hebt in de keuken zou je kunnen kijken of je op een andere plek in huis ruimte hebt om een voorraad aan te leggen. Kies bij het aanleggen van je voorraad voor producten die zo min mogelijk bewerkt zijn en weinig toevoegingen hebben. Zet je voorraadkast niet te vol en ruim hem regelmatig op zodat je overzicht houdt.

Kruiden en specerijen

Met een aantal basiskruiden op voorraad heb je geen pakjes en zakjes nodig. Door je eten op smaak te brengen met kruiden kan je minderen met het gebruik van zout. Je kruidenvoorraad kan je prima in de loop van de tijd aanvullen. Ook zijn er tegenwoordige lekkere kruidenmixen zonder zout te koop in de supermarkt. Hiermee heb je al een goede basis:

Zout, peper, kerrie, paprika, chili, komijn, nootmuskaat, laurier, tijm, oregano, kaneel.

Vriezer

Invriezen is heel geschikt om producten te bewaren met behoud van voedingswaarde. Je kunt ingevroren producten kopen of zelf producten invriezen. Als je geregeld wat meer kookt en invriest heb je altijd een gezonde maaltijd achter de hand die je alleen maar op hoeft te warmen. Let wel op het snel invriezen en hygiënisch ontdooien

  • Diepvriesgroente (b.v. erwten, boerenkool, spinazie, tuinbonen, groentenmix)
  • Diepvriesfruit (b.v. blauwe bessen, frambozen, bananen)
  • Vis en vlees
  • Volkorenbrood
  • Zelf bereidde maaltijden en soepen

Koelkast & vers

In de koelkast kan je prima een ruime voorraad groente en fruit bewaren, maar sommige soorten groente en fruit bewaar je beter buiten de koelkast. Het Voedingscentrum maakte daar een overzicht van.

Als je een mix maakt van groente die je wat langer kan bewaren zoals voorgekookte rode bieten, wortelen, kool, witlof en groente die je het beste binnen een paar dagen na aankoop kan gebruiken zoals taugé, avocado, spinazie, sla, boontjes en champignons kan je met 1 keer boodschappen doen meerdere dagen vooruit en gevarieerd eten. Appels en peren kun je prima wat langer op voorraad bewaren in de koelkast, dan heb je altijd fruit in huis.  Alles wat in de supermarkt in de koeling staat, bewaar je thuis ook gekoeld, net als verpakkingen die na opening gekoeld bewaard moeten worden. Ook sommige olierijke producten die snel bederven zoals lijnzaadolie of notenpasta kan je het beste in de koelkast bewaren.

Vers gekoeld

  • (plantaardige) yoghurt en melk (zonder toegevoegde suiker)
  • Boter, (boeren)kaas, eieren
  • Groente en fruit
  • Augurken, olijven, mosterd, mayonaise, sambal
  • (Zure) haring
  • Lijnzaadolie en notenpasta
  • Tempeh, tofu, vis of vlees

Vers ongekoeld

  • Aardappelen
  • Groente en fruit
  • Knoflook, gember

Peulvruchten

Met peulvruchten maak je makkelijk een vegetarische maaltijd. Voeg linzen toe aan een pastasaus, pureer kikkererwten met olijfolie en komijn tot een eenvoudige hummus of maak een chili sin carne met bonen. Je kan zelf gedroogde peulvruchten koken of gekookte peulvruchten uit pot of blik gebruiken. Spoel de laatste wel even af onder de kraan voor gebruik om de hoeveelheid zout te verminderen.

  • Bonen (bruin, kidney, zwart, wit)
  • Linzen
  • Kikkererwten

Pasta, rijst en granen

Kies bij deze producten voor de volkoren varianten, die leveren de meeste voedingsstoffen en vezels en vormen een gezonde basis voor je maaltijd.

  • Volkoren pasta
  • Zilvervliesrijst
  • Quinoa
  • Havervlokken /muesli
  • Volkoren crackers en volkorenbrood
  • Meel

Houdbaar

  • Extra vergine olijfolie
  • Azijn (b.v. onverhitte appelazijn)
  • Sojasaus
  • Noten en zaden (b.v walnoten, pompoenpitten, lijnzaad)
  • Tomaat (tomatenblokjes, gezeefde tomaten, tomatenpuree)
  • Bouillonblokjes of poeder
  • Blikjes vis (tonijn, zalm, makreel)
  • Thee en koffie
Back To Top
X