Mentale weerbaarheid

Begin vorig jaar veranderde in enkele weken tijd onze wereld heel ingrijpend. Dit stelt ook onze mentale weerbaarheid op de proef. Mensen reageren hier heel verschillende op. Niet iedereen heeft het er altijd (even) moeilijk mee. Veelvoorkomende reacties zijn stress, spanning, angst, onzekerheid, verward zijn, denken in doemscenario’s, minder kunnen verdragen, meer beginnen te piekeren, slecht slapen etc. Dit zijn veelal normale reacties op een abnormaal, heel bijzonder gebeuren.

Tekst dr. Erna Claes*

Onzekerheid en het gevoel geen controle te hebben over een reële bedreiging doet ons, ook in de moderne tijd, nog steeds in onze oeroude stressreactie schieten. Daarnaast beseffen we nog niet goed wat ons overkomt en wordt er al onmiddellijk van ons gevraagd, deels opgelegd, op een andere manier te leven en te werken. Dit bovendien in verschillende levensdomeinen en rollen tegelijkertijd, op korte én ondertussen ook op langere termijn. Verder kosten nu zelfs heel gewone, dagelijkse dingen vaak meer energie dan anders en worden we met nieuwe, ongewone problemen geconfronteerd waarvoor we vaak niet direct pasklare oplossingen hebben vanuit onze reeds bestaande expertise en competenties. Tot slot, naast chronische stress, zijn we nu ook meer kwetsbaar voor acute stress en angst gelinkt aan het gezondheidsrisico.

Hoewel we deze reacties niet helemaal kunnen uitschakelen, kunnen we wel nagaan wat ons kan helpen om ze niet de bovenhand te laten nemen en hoe we onze mentale weerbaarheid kunnen bewaken. We hebben dit opgesplitst in drie categorieën:

* Dit artikel verscheen eerder in MS-link, het magazine van de MS-Liga Vlaanderen