skip to Main Content

Grip krijgen

  • ‘Verander wat je niet kan accepteren, accepteer wat je niet kan veranderen. En wees zo wijs om het verschil tussen de twee te zien’.
    We hebben maar beperkte energie. Verlies niet te veel energie aan dingen waar je weinig of geen invloed op hebt, want dit gaat ten koste van andere dingen. Focus dus zoveel mogelijk op datgene waar je wel invloed op hebt. Dat geeft energie en houvast.
  • Zorg voor structuur. Een dagplanning met vaste routines biedt rust en houvast, én houd je in beweging.
  • Creëer succeservaringen waar je ook echt voldoening uit kan halen. Blijf bezig met (nieuwe, zinvolle) activiteiten. Blijf tijdens de uitvoering ervan vooral ook met je aandacht bij deze activiteit en ga niet steeds ‘zappen’ naar de laatste nieuwsberichten of social media. Je ontneemt jezelf daarmee in grote mate de energie en de voldoening die je kan krijgen van de dingen waarmee je bezig bent.
  • Informeer je via een aantal betrouwbare kanalen en slechts op enkele vastte tijdstippen van de dag.
  • ‘Hoe eet je een olifant op?’ In stukjes. Er verandert veel ineens, op vele domeinen. Dit komt vaak nogal overweldigend over. Maak het hanteerbaar door problemen op te splitsen in deelproblemen. Kies waarmee je gaat beginnen en zet een eerste, kleine stap.
  • Doe wat werkt. Ga na hoe je in het verleden bent omgegaan met moeilijke omstandigheden. Welke van je kwaliteiten heb je toen ingezet? Wie of wat heeft toen geholpen? Doe daar meer van.
  • Wees mild voor jezelf. Heel wat reacties die je nu ervaart, ben je niet gewend van jezelf, maar zijn veelal normale reacties op een abnormaal gebeuren. Sommige dingen mogen niet meer zoals voorheen. Vermoedelijk ben je ook minder productief dan anders. Je bent bovendien sneller door je energie heen. Wees je dus bewust van je grenzen, bewaak ze en probeer daarover ook open en duidelijk te communiceren met je omgeving. Dubbel assertief zijn is hier de grote uitdaging.
  • Waar is het noorden? Ondanks de grote veranderingen in de omstandigheden ben jij nog steeds dezelfde persoon met jouw kwaliteiten, waarden en normen, noden en behoeften, en energiegevers. Die basis is er nog steeds. Zoek vooral naar (mogelijk nieuwe) manieren om deze tot uiting te laten komen.
  • Alles is anders en toch is niet alles veranderd. Zoek je comfortzone op, val terug op datgene wat hetzelfde blijft als voordien en waarbij jij je veilig en rustig kan voelen.

* Deze tips horen bij het artikel ‘Mentale weerbaarheid’ van dr. Erna Claes

Back To Top
X