Lettergrootte: e e Sitemap Inloggen

Een gezonde leefstijl is voor iedereen belangrijk, óók als je MS hebt. Door gezonder te leven kun zelf iets doen om je conditie op peil te houden, een betere afweer te hebben en je fitter te voelen. We hebben vier belangrijke aspecten voor je op een rij gezet: voeding, beweging, roken en alcohol.

Voeding

Gezonde voeding is heel belangrijk. Dit blijkt ook uit recent Canadees onderzoek: een gezond dieet en gezonde levensstijl verlaagt invaliditeit en symptoomklachten (een Nederlandse samenvatting van het Canadese onderzoek vind je op MSweb). Mensen met MS die veel groenten, fruit, peulvruchten en volkoren producten aten, hadden lagere invaliditeitsscores en depressieklachten. Mensen die juist veel toegevoegde suikers, rood en bewerkt vlees aten, hadden juist meer klachten.
Bij het Voedingscentrum vind je handige informatie over gezond eten. Hier alvast vijf belangrijke punten:

  • Eet veel groenten, peulvruchten, fruit en volkoren
  • Eet gevarieerd
  • Eet niet te veel
  • Beweeg regelmatig
  • Eet niet te veel verzadigd vet (bijvoorbeeld kaas, rood vlees en gebak)

Beweging

Het is belangrijk dat je regelmatig beweegt. Doe je dit niet? Dan gaan je bewegingsmogelijkheden achteruit: je spieren worden dunner en minder sterk. Ook kunnen je gewrichten stijf worden. Met een fitte conditie voel je je ook beter. Pas op bij een slechte periode: je wordt dan sneller moe. Bij een goede periode is het juist goed om regelmatig en kort te oefenen. Ga niet over je eigen vermoeidheidsgrens — luister naar je lichaam. Kom je er zelf niet uit? Vraag dan advies van je fysiotherapeut. Hier alvast wat algemene tips:

  • Oefen vaker korte perioden (in plaats van één keer lang achter elkaar)
  • Verdeel oefeningen over je dag of week
  • Wacht met de volgende oefening tot je niet meer moe bent
  • Oefen op vaste momenten
  • Forceer niets. Pas je schema aan als je voelt dat je minder kunt doen.

Roken

Dat roken slecht is voor je gezondheid, weet je natuurlijk al lang. De schadelijke stoffen in de sigarettenrook vergroten de kans op veel aandoeningen. Van longkanker tot hart- en vaatziekten. Stoppen is lastig, maar niet onmogelijk. Het is verstandig om je goed voor te bereiden. Op rokeninfo.nl vind je allerlei nuttige tips. Stoppen is echt de moeite waard:

  • Je bent minder snel verkouden of ziek
  • Je krijgt een betere conditie
  • Je bespaart geld
  • Je kunt beter ruiken en proeven
  • Je verkleint de kans op andere aandoeningen.

Alcohol

De Gezondheidsraad is een onafhankelijk wetenschappelijk adviesorgaan voor regering en parlement. Hun advies? ‘Drink geen alcohol of in ieder geval niet meer dan één glas per dag.’Alcohol kan MS verergeren of de werking van medicijnen terugdraaien of juist versterken. Op alcoholinfo.nl vind je meer informatie. Hier alvast wat tips:

  • Wissel bier of wijn af met water of fris
  • Drink als je dorst hebt geen alcohol (hiervan krijg je juist meer dorst)
  • Alcoholvrije dagen inbouwen? Bedenk welke dagen dat zijn. Zorg dat je dan genoeg te doen hebt
  • Bedenk dat de trek in alcohol weer weggaat. Zoek afleiding en je trek verdwijnt weer.

 

 

 

 

X