skip to Main Content
Lettergrootte: e e Sitemap Inloggen

Algemene leefregels kunnen een goede invloed hebben op het dagelijks leven met MS. Denk bijvoorbeeld aan rust en regelmaat. Ook is het belangrijk dat je je eigen grenzen leert kennen. Luister dus naar je lichaam. Maar let op: het resultaat verschilt wel van persoon tot persoon.

  • Eet gezond en gevarieerd
    Het spreekt voor zich: probeer gezond en gevarieerd te eten. Zo blijf je in een goede conditie. Dus veel groenten, fruit, peulvruchten en volkoren producten.
  • Leven met MSZorg voor balans tussen rust en activiteit
    Pas op met lichamelijk inspanning — je merkt dat deze je al snel te veel wordt. Word je te moe? Dan kunnen je gewrichten verstijven of je spieren achteruitgaan. In een goede periode kun je natuurlijk wel oefeningen doen. Luister dan wel naar je lichaam: je moeheid moet binnen een half uur tot een uur verdwijnen.
  • Kijk uit met warmte
    Douche, bad en sauna: door hoge temperaturen kunnen nieuwe klachten ontstaan of bestaande verergeren. Wil je afkoelen? Doe je benen in een bak koud water of neem een koude douche. Bij koorts kan paracetamol ook werken.
  • Vermijd stress
    Stress kan je weerstand verminderen. Hierdoor kunnen je MS-klachten erger worden. Het is dan ook belangrijk om stressvolle situaties te vermijden.
  • Zorg voor regelmaat
    Bouw in je dag vaste momenten in, bijvoorbeeld waarop je eet en rust. Zorg ook voor goede nachtrust. Doe regelmatig aan lichaamsbeweging. Regelmaat zorgt ervoor dat je minder moe wordt.
  • Pas op met verwondingen (en infecties)
    Een infectie kan je klachten verergeren. Verhoog daarom je weerstand met goede voeding, genoeg rust en voldoende beweging. En heerst griep? Was dan regelmatig je handen. Let ook op hygiëne bij hoesten en snuiten. Bij MS kunnen infecties van de longen en de urinewegen en doorligplekken ontstaan. Probeer deze te voorkomen. Sommige leefregels werken voor jou, andere misschien niet. We hebben dus geen kant-en-klaar-advies. Het beste is om deze algemene leefregels eens te testen. Achteraf kun je beoordelen of ze voor jou werken. Leer je eigen grenzen en neem daar de tijd voor.

Heb je nog een goede tip die je met ons wilt delen? Mail ons!

Back To Top
X