Enkele categorieën MS-patiënten lopen volgens de Internationale MS-Federatie (MSIF) ‘mogelijk een verhoogd risico om ernstig ziek te worden door het coronavirus (COVID-19)’. Het op 18 juni 2020 door het MSIF aangevulde corona-advies noemt in dit verband mensen met progressieve MS, direct gevolgd door MS-patiënten die ouder zijn dan 60 jaar. In dezelfde risicogroep vallen volgens de MSIF verder mensen met een hoge graad van invaliditeit – genoemd wordt een zogeheten EDSS-score van meer dan 6 – en MS-patiënten met een hart- of longziekte.

Overigens is niet geheel duidelijk waarop deze aanvullende waarschuwing nu is gebaseerd. In het aanvullende advies, staat letterlijk het voorbehoud: ‘Er is op dit moment beperkt bewijs over hoe COVID-19 mensen met MS kan beïnvloeden. Het advies (…) is dan ook gebaseerd op de mening van experts en op voorlopige gegevens die nog steeds worden geanalyseerd’.

Bij de MSIF-adviseurs zitten voor Nederland professor dr. Joep Killestein, van het MS-centrum Amsterdam, en dr. Joost Smolders, van het ErasMS Rotterdam. Samen met de anderen tekenen ze bij deze passage aan: ‘De nu beschikbare feitelijke gegevens suggereren dat het simpelweg hebben van MS het risico op overlijden door COVID-19 niet verhoogt. Het risico om voor COVID-19 naar het ziekenhuis te moeten stijgt met de toename van leeftijd, de progressie van MS en verhoging van het invaliditeitsniveau’.

Overal mondkapjes

Sinds maart 2020 is het MSIF-advies nu twee keer aangepast. Opmerkelijk is dat de federatie de stelling handhaaft van haar eerdere wijziging – 27 april 2020 – waarin alle mensen met MS het advies krijgen mondkapjes te dragen zodra ze naar buiten gaan. Dit met de toevoeging “het openbaar vervoer zoveel mogelijk te mijden”. Vooral het eerste deel van dit advies sluit niet aan bij de in Nederland geldende waarschuwingsregels. Daarbij moet worden bedacht dat de MSIF een wereldwijde instantie is die MS-organisaties bedient uit 45 landen, waar sommige coronaregels van elkaar afwijken.

DMT

Sterk uitgebreid in het MSIF-advies is de passage over het gebruik van ziekte- wijzigende therapieën door mensen met MS, in het Engels afgekort DMT. Daarbij de melding: ‘Er is enig voorlopig bewijs dat interferonen de noodzaak van ziekenhuisopname als gevolg van COVID-19 kunnen verminderen’.

Maar ook: ‘Ocrelizumab en rituximab kunnen in verband worden gebracht met een verhoogde kans op opname in het ziekenhuis of een behandeling op de intensive care als gevolg van COVID-19. Deze voorlopige bevinding vereist nader onderzoek’. Dat laatste bepleiten de adviseurs ook als het gaat om het gebruik van natalizumab, alemtuzumab en cladribine tijdens de COVID-19-pandemie.

‘Blijf actief’

Het MSIF advies sluit af met de oproep aan mensen met MS ‘om tijdens de pandemie zoveel mogelijk actief te blijven’. Dat is trouwens ook advies nummer 2 in de nieuwste coronavideo van MS-onderzoeker en biomedisch technoloog dr. ir. Bram Platel, van de Stichting MS in Beeld. Hij behandelt daarin wat te doen als voorbereiding op een infectie met het coronavirus en om het herstel zo efficiënt mogelijk te laten verlopen, de zogenoemde prehabilitatie. Aan de inhoud van die video is meegewerkt door laboratoriumarts dr. Ellen Kramer en de neuroloog dr. Gerard Hengstman, beiden lid van de Medische Adviescommissie van MS Vereniging Nederland. Elders op de site is ook de uitleg te vinden over hoe de EDSS-schaal werkt.

Bronnen: MSIF, Stichting MS in Beeld, MSweb