Mensen met MS die potentieel een ernstige COVID-19-infectie doormaken, kunnen in aanmerking komen voor een behandeling met het nieuwe medicijn Ronapreve. Dat adviseert de MS-werkgroep van de Nederlandse Vereniging voor Neurologie (NVN).

Coronavaccinatie en MSHet Erasmus MC en het Amsterdam UMC geven het medicijn Ronapreve al aan patiënten die zelf geen antistoffen aanmaken tegen het coronavirus, zelfs niet nadat zij zijn gevaccineerd. Het gaat dan om mensen die sowieso een verhoogd risico lopen op een ernstig verloop van COVID-19.

Ronapreve (werkzame stoffen casirivimab en imdevimab) helpt het afweersysteem de kwalijke eigenschappen van het COVID-19-virus te bestrijden. Bij mensen met MS die afweeronderdrukkende medicijnen gebruiken, kan een COVID-19-infectie ernstig verlopen. MS-remmers (DMT’s) die in dit verband worden genoemd zijn:

• Mayzent (siponimod),
  • Ocrevus (ocrelizumab),
  • Zeposia (ozanimod) en
  • Gilenya (fingolimod).

In het advies van de MS-werkgroep van de NVN staat dat mensen die behandeld worden met bovengenoemde geneesmiddelen actief benaderd zouden moeten worden over een mogelijke behandeling met Ronapreve. Hen wordt aangeraden zich onmiddellijk te melden bij een, middels een PCR-test aangetoonde, COVID-19-infectie. In overleg met de behandelaar kan vervolgens worden besloten of het verstandig is om met Ronapreve te starten. Belangrijke afweging hierbij is dat de MS-patiënt nog maar kort met COVID-19 besmet is.