Biogen stelt Fampyra tot eind 2018 kosteloos beschikbaar aan huidige gebruikers

Biogen stelt Fampyra tot eind 2018 kostenloos beschikbaar aan huidige deelnemers LIBERATE, TMP en NPP. Dat heeft de fabrikant zojuist bekend gemaakt aan de partners van het convenant, te weten de Nederlandse Vereniging voor Neurologie, de MS Vereniging Nederland, het Nationaal MS Fonds en de aan het onderzoek deelnemende ziekenhuizen.

De brief luidt als volgt:

Geachte neuroloog,

Biogen stelt Fampyra (fampridine) tussen 1 april 2018 en 31 december 2018 gratis beschikbaar voor de bijna 2000 patiënten die op 20 maart 2018 deelnamen aan het LIBERATE-onderzoek, het Treatment Monitoring Program (TMP) of het Named Patient Program (NPP). We nemen dit besluit in het belang van deze patiënten en met het oog op onze toezeggingen richting het EMA. Tegelijkertijd is dit slechts een tijdelijke oplossing; we gaan daarom graag met betrokken partijen in gesprek over een definitieve oplossing.

Tussen 1 april 2016 en 1 april 2018 werd fampridine in Nederland voorwaardelijk vergoed en het medicijn wordt momenteel gebruikt door bijna 2000 mensen met MS. Op 14 maart 2018 heeft minister Bruins (Medische Zorg) echter bekend gemaakt dat de vergoeding per 1 april 2018 beëindigd wordt. Hieronder leggen we uit waarom Biogen fampridine tot en met 31 december 2018 kosteloos beschikbaar zal stellen aan deelnemers van LIBERATE, TMP en NPP.

Biogen heeft een duidelijke missie: medicijnen ontwikkelen voor ernstige neurologische ziektes waar weinig behandelopties voor bestaan. Hiermee willen we een verschil maken in het leven van patiënten.

Fampridine is hier een mooi voorbeeld van. Biogen heeft jarenlang geïnvesteerd in onderzoek, op basis waarvan de Europese registratieautoriteit EMA fampridine in mei 2017 definitief goedkeurde voor de behandeling van loopproblemen bij Multiple Sclerose (MS). Deze problemen komen veelvuldig voor bij MS en hebben een grote invloed op de kwaliteit van leven.[i] Fampridine is als enige medicijn goedgekeurd voor deze indicatie en wordt in Europa door 40 duizend mensen met MS gebruikt.

Onderzoek naar medicijnen stopt niet bij registratie; ook daarna blijven we investeren in aanvullende onderzoeken. Bij fampridine is de internationale LIBERATE-studie daar een voorbeeld van: Biogen heeft aan het EMA toegezegd om alle deelnemers aan deze studie minstens een jaar te volgen.

Aan de LIBERATE-studie nemen ook veel Nederlandse patiënten deel. Wij vragen hen om hun deelname tot 31 december 2018 te continueren. Biogen zal fampridine gedurende deze periode gratis verstrekken. Zo kunnen we voldoen aan onze toezeggingen richting het EMA.

Niet alle Nederlandse gebruikers van fampridine nemen deel aan de LIBERATE-studie. Velen gebruiken fampridine als deelnemer aan het Treatment Monitoring Program (TMP) of het Named Patient Program (NPP). Als we fampridine tot 31 december 2018 gratis aanbieden aan LIBERATE-patiënten, willen we dat gebaar ook maken naar deelnemers aan het TMP of NPP.

Daarom heeft Biogen besloten fampridine tot en met 31 december 2018 gratis te verstrekken aan alle patiënten die op 20 maart 2018 deelnamen aan LIBERATE, het TMP of het NPP. Daarna komt fampridine voor eigen rekening van de gebruikers.

Deze regeling betekent voor Biogen een forse investering, bovenop de investeringen die al zijn gedaan in het kader van voorwaardelijke toelating. Alleen al de Nederlandse deelname aan LIBERATE kostte ruim 7,5 miljoen dollar. Toch zijn er zaken die voor ons zwaarder wegen: onze toezeggingen richting het EMA en het belang van patiënten die baat hebben of kunnen hebben bij fampridine.

Deze regeling geldt niet voor nieuwe gebruikers van fampridine. De prijs per 1 mei 2018 is vastgesteld op €151,31 voor een 4-weekse verpakking van 56 tabletten. Inclusief BTW en afleverkosten van de apotheek komt dit neer op een bedrag van ongeveer €165.

We realiseren ons dat deze regeling voor huidige gebruikers slechts een tijdelijke oplossing biedt. We treden graag met betrokken partijen in overleg over een definitieve oplossing, in het belang van MS-patiënten waarbij dit medicijn een verschil kan maken.

We zullen artsen en verpleegkundigen nog deze week nader informeren over de gang van zaken. Voor praktische vragen adviseren we patiënten om contact op te nemen met hun arts. Ook zullen wij alle betrokkenen op de hoogte blijven houden via de website www.voorwaardelijketoelatingfampyra.nl.

[1] MacDonell, R. et al (2016). Improved patient-reported health impact of multiple sclerosis: the ENABLE study of PR-fampridine., Multiple Sclerosis Journal, 22 (7): 944-945, 944

Met vriendelijke groet,
(mede names Anne Jeanine van Oosterhout)
Hans van Loenen