Lettergrootte: e E Sitemap

In 2014 schafte de Deense neuroloog dr. Mikkel Anthonissen in samenwerking met Biogen een schip aan dat hij ‘Oceans of hope’ noemde. Zijn doel: meer aandacht voor MS door met een bemanning van alleen mensen met MS de wereld rond te varen.

Zeilen met MS

Na het artikel van vorig jaar in MenSen gingen we dit jaar niet met vijf maar met twaalf Nederlanders op reis naar Trogir. Bij aankomst op 12 mei zie je verbazing en herkenning op de gezichten. Al snel worden er nieuwe vriendschappen gesloten. Anderen zoeken oude vrienden op. Op zoek naar de boot en schipper waar je bij ingedeeld bent, doen velen wat onwennige stappen aan boord. Niemand die opkijkt of je nou met rolstoel, rollator of krukken aankomt. Iedereen helpt iedereen.

Na een korte kennismaking op de boot wordt het tijd om het nodige te regelen voor de reis. Bagage uitpakken, boodschappenlijst en gezamenlijke ‘pot’ maken. Geen eenvoudige opgave voor gemiddeld zeven personen aan boord. Zeker niet als er ook nog rekening gehouden moet worden met diverse diëten. Het is warm; er komt zo’n kleine 140 liter water in flessen aan boord. Moe en voldaan genieten we in de zwoele avond van wat rust en een glaasje.

Tien kapiteins besturen op vrijwillige basis de boten. Aan boord van de tien zeilboten ruim 75 mensen met MS uit 14 landen. De meesten uit Europa, maar dit jaar ook weer mensen uit Canada, Noord- en Zuid-Amerika. Ook dit jaar weer voldoende rolstoelers en andere meer of minder validen die zeer gemotiveerd zijn om deze ‘Challenge’ aan te gaan. Iedereen heeft zo zijn eigen uitdaging. Wat te denken van de reis en de voorbereiding zelf, omdat je nog nooit gezeild hebt, het moeilijk vindt om een buitenlandse taal te spreken.

MS? Wie ziet dat nog?

Na vertrek uit de haven vaar je samen de boot. Het maakt niet uit wat je kan. Ieder levert zijn of haar aandeel. De een hijst zeilen, de ander staat aan het roer onder toezicht van de kapitein of sjort aan de lijnen. Het duurt dan ook geen dag of je gaat al verder dan je dacht te kunnen. Op de boot beweeg je vrij gemakkelijk. Je kunt je overal aan vasthouden. En weer, iedereen help iedereen. Je kunt de boot niet alleen varen, je moet wel samenwerken. En er moet ook voor de inwendige mens gezorgd worden. Een hele klus. Voordat je het weet ben je onderdeel van de ‘crew’. Wie ziet dan nog wie er MS heeft?

Hoe het begon

De Deense neuroloog dr. Mikkel Anthonissen schafte in 2014 samenwerking met Biogen een schip aan dat hij de ‘Oceans of hope’ noemde. Hij wilde meer aandacht voor MS door met dit schip de wereld rond te varen. En dat met een bemanning van alleen mensen met MS. Ik mocht een deel over de Grote Oceaan meezeilen. Congressen werden afgevaren om te laten zien dat mensen met MS veel meer zijn dan wat je op het eerste gezicht ziet. Dat wij een doel hebben waardoor we waardevol zijn.

De Challenge 2018

De Engelsman Robert Munns startte het project Oceans of Hope Challenge, die nu voor de derde keer is gehouden in Kroatië. De route vaart van Trogir naar de baai voor Rogoznica. Naar leuke plaatsjes als Milna op het eiland Brač, Stari Grad op het eiland Hvar via het idyllisch Šolta naar Vis en terug via Drvenik naar Trogir. Wat treffen we het ook dit jaar weer met het prachtige weer.

Het project gaat inmiddels verder. In Schotland wordt een training basisprincipes zeilen/ varen gegeven. In november gaan we in Nieuw-Zeeland met het nationale dwarsgetuigde vlaggenschip varen. In Barcelona worden internationaal gecertificeerde schippers opgeleid die een bemanning kunnen aansturen. In Bewl (Engeland) organiseren we voor mensen met MS een lang weekend, volledig met accommodatie en lessen in kleine zeilboten. En voor 2019 staat ook een Oceans of Hope Challenge op Nederlandse bodem gepland.

Wil je mee? Stuur een e-mail naar challenge@oceansofhope.org   en vraag om een aanmeldformulier.

Dit artikel verscheen eerder in MenSen 3 – 2018