Naast de activiteiten die wij voor onze leden doen, delen wij hier ook heel graag het nieuws uit de omgeving, trainingen en cursussen die misschien interessant zijn!

Voorlichtingsbijeenkomst 21 juni
Nieuwegein

“MS en het UWV”

Deze bijeenkomst is georganiseerd vanuit Stichting MS Anders

Heb jij Multiple Sclerose en kun je door je MS al geruime tijd niet meer aan ‘t werk?
Op 21 juni 2019 geven deskundigen van het UWV een voorlichtingsbijeenkomst over arbeids(on)geschikt zijn, (af)gekeurd worden en hoe ‘t zit met de WIA. De zakelijke kant van niet-meer-werken Bernadette Linssen, Diane van Herk en Herman Talsma, geven tijdens deze bijeenkomst voorlichting over MS en het UWV.
Bernadette is verzekeringsarts, Diane en Herman zijn beide arbeidsdeskundige en werken bij het UWV. Zij praten je bij over het traject bij langdurige ziekte: vanaf de datum waarop je ziek gemeld wordt tot aan de UWV-keuring (2 jaar later).
Alles komt voorbij: revalideren, reïntegreren, aanpassingen en de WIA-keuring. Goed om te weten hoe ‘t zit! Ervaringdeskundige Jeannine van Crayelinghe, die het hele traject achter de rug heeft, voorziet u van tips & tricks tijdens dit proces.

• Wanneer moet mijn werkgever melden bij ‘t UWV dat ik ziek ben?
• Waar krijg ik mee te maken als ik ziek ben?
• Wat is mijn inkomen tijdens het ziek zijn?

De gevoelskant van niet meer werken Aansluitend gaat Jeannine Van Crayelynghe dieper in op de psycho-sociale aspecten waarmee je te maken krijgt, als je eenmaal in dit traject terecht komt. Jeannine heeft MS en ‘t allemaal net achter de rug: ook zij moest noodgedwongen het werk waarvan ze zo genoot, opgeven. ‘Ga niet de strijd aan met je werkgever, schop liever thuis tegen de deur dan op de zaak.’ Wees voorbereid Zo hoor je het van beide kanten: de zakelijke feiten, en de gevoelsmatige effecten.
Je kunt maar beter voorbereid zijn: mis ‘m niet, deze voorlichtingsbijeenkomst!

MS en het UWV: vrijdag 21 juni van 10.30 – 13.00 uur Locatie: Nieuwegein
Aanmelding via:info@ms-anders.nl

PS. Zit jij nog middenin die worsteling om je werk wel -of niet- op te geven? Dan moet je zeker komen!

Wereld MS Durgerdam-route

Ook dit jaar organiseert de regio Amsterdam e.o. van de MS Vereniging een ontspannen en bijzonder evenement in het kader van Wereld MS-dag. Deze keer organiseren wij de Wereld MS Durgerdam-route. Basislocatie
is restaurant ‘Aan Tafel bij Landmarkt’ in Schellingwoude.
Voor meer informatie kunt u kijken op deze link

================================================================

Altijd al iets aan uw blaasproblemen willen doen, dan is dit uw kans!

Ook zo genoeg van die blaasproblemen?

U bent niet de enige. Veel mensen met MS krijgen te maken met blaasproblemen: moeite met het ophouden van de urine, wel aandrang maar niet-goed kunnen legen van je blaas, blaasontstekingen…

Er is wel degelijk wat aan te doen! En dan bedoelen we niet: minder drinken, hebben we ‘t niet over incontinentiemateriaal, nare medicijnen of inspuitingen.

Met de Zwitserse Cantienica methode train je je bekkenbodem sterker en flexibeler en dat is goed nieuws. Eindelijk iets waarmee je zelf je blaasklachten kunt aanpakken! De eerste cursus die MS-Anders organiseerde was zo’n succes, dat we ‘m al verscheidene keren herhaald hebben.

Bij Cantienica werk je aan een betere lichaamshouding, meer beweeglijkheid en kracht van je (dieper gelegen) spierlagen en bekkenbodem. Door hele kleine, zachteoefeningen versterk je de Levator Ani, de onderste laag van je bekkenbodem. Klachten verdwijnen of verminderen aanzienlijk, de positieve ervaringen van eerdere deelnemers spreken voor zich!

Deze oefeningen zijn door iedereen aan te leren omdat ze klein, zacht en heel precies zijn. De bewegingen van binnenuit zijn van buitenaf niet te zien. In de bijgevoegde Ppf kunt u het interview met onze bevlogen trainster Rebecca Schoos lezen.

De cursus bestaat uit 4 wekelijkse lessen van 1,5 uur en is voor iedereen toegankelijk, óók wanneer de motoriek niet meer 100% is! Leeftijd, lengte of gewicht spelen geen rol. Na de cursus bent u in staat uw leven lang een sterke en flexibele bekkenbodem te behouden en zelf aan uw klachten te werken, of terugval te voorkomen.

Meer weten of meedoen? De 4- weeksetraining start woensdag 5 juni in Den Haag

Plaats: Den Haag

Dag: Woensdag

Data:   5 , 12, 19 en 26 juni

Tijd: 10.30 – 12.00 uur

Kosten: € 50,- ( inclusief hand-out voor thuis)

Aanmelden en/of meer informatie info@ms-anders.nl of 020 – 611 66 66.

P.S. Oók voor mannen!

Training Tiltechniek

Zorgt u voor iemand die niet zelfstandig uit bed kan komen? Die hulp nodig heeft bij het verplaatsen van stoel naar rolstoel en omgekeerd? Wilt u weten hoe u iemand overeind helpt na een val?

Kom dan naar één van de de trainingen tiltechniek die worden aangeboden op maandag 27 mei of woensdag 12 juni

Praktisch aan de slag
U krijgt kort theorie over tiltechniek en u gaat praktisch aan de slag en oefent tijdens de training met:
* In en uit bed helpen
* Begeleiden met opstaan en transfer uit de stoel
* Van de grond helpen opstaan

De training wordt gegeven door Saskia van der Drift van Pract’S Oefentherapie Fysiotherapiepraktijk.

Voor wie
Mantelzorgers uit de gemeente Haarlemmermeer
Wanneer
maandag 27 mei of woensdag 12 juni / 19.00 – 21.30 uur (inloop vanaf 18.45 uur)
Waar
Pract’S Oefentherapie Fysiotherapiepraktijk
Klaterbos 159, Hoofddorp
(Parkeren bij Steinerbos 153, dan de busbaan oversteken want de ingang zit direct achter Bushalte Liesbos op het hoekje)

Aanmelden voor een van de 2 trainingen (deelname is gratis):
voor maandag 27 mei graag voor 20 mei a.s.
voor woensdag 12 juni graag voor 5 juni a.s.
via info@mantelzorgenmeer.nl (of via 020-3335353)

Vermeld uw naam/emailadres en woonplaats en aan welke training u wilt mee doen. Er is beperkt plaats, meld u snel aan voor een van de trainingen.

Met vriendelijke groet,
Mantelzorg & Meer