Voorwaardelijke toelating Fampyra

Op 17 december 2015 heeft minister Schippers van VWS besloten tot Voorwaardelijke Toelating van Fampyra, vanaf 1 april 2016. Dit betekent dat het geneesmiddel vanaf deze datum tijdelijk, onder voorwaarden, wordt vergoed vanuit de basisverzekering. De voorwaarde is dat patiënten deelnemen aan aanvullend onderzoek.

De voorwaardelijke toelating van Fampyra is tot stand gekomen door intensieve samenwerking van de convenantpartijen (de Nederlandse Vereniging voor Neurologie, de MS Vereniging Nederland, het Nationaal MS Fonds, de aan het onderzoek deelnemende ziekenhuizen en Biogen), het Zorginstituut Nederland en het Ministerie van VWS.

Medio januari 2016 zullen de convenantpartijen nadere informatie delen over de Voorwaardelijke Toelating van Fampyra.

De meest actuele informatie zullen we delen vanuit een gezamenlijke website: www.voorwaardelijketoelatingfampyra.nl

Deze website zal regelmatig worden geactualiseerd.

ANP bericht:

MS-medicijn Fampyra vergoed in het basispakket

Het medicijn Fampyra voor MS-patiënten wordt komend jaar voorwaardelijk toegelaten tot het basispakket van de zorgverzekering.

Minister Edith Schippers (Volksgezondheid) maakte donderdag bekend dat het medicijn vanaf 1 april 2016 voor twee jaar wordt vergoed in het basispakket voor volwassenen die slecht kunnen lopen door MS.

Ook de behandeling van clusterhoofdpijn door zenuwstimulatie aan het achterhoofd wordt vanaf 1 januari voorlopig voor vier jaar vergoed. Het gaat om chronische hoofdpijn die niet met medicijnen is te behandelen.

Beide behandelingen worden door Schippers gezien als veelbelovend, hoewel nog niet is bewezen dat ze ook goed resultaat hebben. Dat moet de komende tijd duidelijk worden.

Door: ANP (Gepubliceerd: 17 december 2015)

Link: http://www.nu.nl/gezondheid/4184781/ms-medicijn-fampyra-vergoed-in-basispakket.html