Steun voor burgerinitiatief van Boaz Spermon

Steun voor burgerinitiatief van Boaz Spermon: Stamceltherapie in behandelpakket

Boiaz Spermon, burgerinitiatief stamceltherapie

De MS Vereniging Nederland (MSVN) ondersteunt het burgerinitiatief van MS-patiënt Boaz Spermon, die stamceltherapie ook in Nederland beschikbaar wil krijgen. Boaz Spermon is voor zo’n behandeling – met financiële steun van velen – succesvol uitgeweken naar het universitair medisch centrum van het Zweedse Uppsala. Sindsdien is hij een actie gestart en heeft hiertoe inmiddels enige tienduizenden handtekeningen verzameld onder zijn burgerinitiatief aan het landsbestuur. De 45.000e handtekening is van MS Vereniging Nederland-voorzitter Jan van Amstel. De MS Vereniging Nederland is de enige vereniging van en voor mensen met MS in Nederland.Boaz Spermon, burgerinitiatief stamceltherapie 2

De therapie waarvoor Boaz Spermon en de MS Vereniging Nederland pleiten is overigens maar geschikt voor een zeer klein aantal MS-patiënten. Stamceltransplantatie is zo’n 15 jaar geleden in Nederland wel als een van de eerste landen beproefd, maar voor MS-patiënten hier buiten beeld geraakt. De MS Vereniging Nederland wijst er op dat in buitenlandse academische ziekenhuizen de therapie intussen echter zeer is verbeterd.

In een standpunt-verklaring van MS Vereniging Nederland op haar eigen sites zegt de vereniging “in gesprek te willen gaan met onderzoekers en behandelaars om ook in Nederland ervaring op te doen met deze veelbelovende behandeling. Dat zou bij één van de 13 gezondheidsinstellingen kunnen waaraan op grond van de Wet Medische Bijzondere Verrichtingen vergunning is verleend voor het uitvoeren van stamceltransplantaties”.

Klik hier voor de hele standpunt-verklaring van de MS Vereniging Nederland over dit onderwerp.